Systemowe warunki efektywnego
gospodarowania w skali gospodarki narodowej i przedsiębiorstwa zgodnie z wymogami etyki i
kryteriów racjonalności społecznej to zasadniczy obszar zainteresowań i działalności
badawczej oraz dydaktycznej dra hab. JÓZEFA PENCA - profesora nadzwyczajnego w
Politechnice Łódzkiej. W okresie trzydziestu lat pracy w Uniwersytecie Łódzkim i
Politechnice Łódzkiej prof. J. Penc prowadził wielostronne badania nad czasem pracy i
czasem wolnym, warunkami pracy i polityką racjonalnego zatrudnienia, polityką
innowacyjną i ochrony środowiska w kontekście nowych wzorców myślenia o
racjonalności gospodarowania. Prof. J. Penc jest autorem kilku książek i ponad 250
artykułów, a także aktywnym uczestnikiem licznych konferencji i sympozjów naukowych.
Jest wieloletnim nauczycielem akademickim, wykładowcą na studiach menedżerskich i
rozmaitych kursach kształcenia kadry kierowniczej przemysłu.
W drugiej części pracy
znajdziecie Państwo przystępnie opisane zasady, sposoby budowy i wdrażania konkretnych
strategii w poszczególne dziedziny działalności strategicznej firmy. Taki proces
pozwala zwiększyć zdolność adaptacji przedsiębiorstwa do zmieniającego się i
niepewnego otoczenia. Autor w szczególności prezentuje podejście strategiczne do takich
dziedzin jak:
- marketing i jego wyzwania,
- kreowanie innowacji,
- gospodarowanie zasobami
pracy,
- ochrona środowiska.
Właśnie powyższe dziedziny
są w naszej praktyce zarządzania najważniejsze. Wymagają one ponownego odkrycia,
przeformowania i zastosowania nowoczesnych rozwiązań odpowiadających potrzebom i
warunkom, jakie narzuca gospodarka rynkowa.
W burzliwym zmieniającym
się otoczeniu działania współczesnej firmy zawodzą gotowe recepty. Toteż książka
takich recept nie daje. Jeśli chce się być menedżerem trzeba nie tylko przewidywać
przyszłość, ale także ją tworzyć. Trzeba samodzielnie myśleć oraz odważnie i
rozważnie działać mając wizję tego, czym firma chce i może się stać w
przyszłości.
Książka ta nie jest
podręcznikiem, lecz wykładem nowoczesnej filozofii zarządzania. Dostarcza ona wiedzy a
nie wszechstronnej mądrości menedżerskiej, gdyż tej można nauczyć się tylko w
działaniu, przeciwstawiając się zagrożeniom i wykorzystując szanse, jakie stwarza
niepewne, ale zawsze fascynujące jutro. Warto się więc z nią zapoznać, by w
konfrontacji z poglądami innych oraz posiadaną wiedzą i doświadczeniem stworzyć sobie
własną teorię zarządzania przyszłością.
253 strony