Wiedza jest specyficznym rodzajem zasobów - w przeciwieństwie do wszystkich innych
przybywa jej w miarę wykorzystywania. W książce starano się wyjaśnić, dlaczego coraz
więcej firm podejmuje wyzwanie zarządzania wiedzą i jakie wiążą się z tym
korzyści. Wskazano również na zadania, które stoją przed specjalistami ds.
zarządzania wiedzą. W warunkach przytłaczającej ilości informacji, ich szybkiej
dezaktualizacji i wzrostu znaczenia wiedzy we wszystkich procesach biznesowych
zarządzanie wiedzą staje się dziedziną wymagającą wyjątkowych umiejętności.
Zawarty tu przegląd idei, procesów i narzędzi zarządzania wiedzą jest
efektem wieloletnich badań i bogatych doświadczeń autorów. Podają oni praktyczne
wskazówki, przytaczają przykłady oraz omawiają najważniejsze zagadnienia dotyczące
wykorzystania wiedzy w organizacji:
- nowe wyzwania związane z zarządzaniem wiedzą,
- definiowanie, identyfikowanie oraz zdobywanie zasobów wiedzy,
- gromadzenie, rozpowszechnianie i ochrona wiedzy,
- sposoby oceny i pomiaru efektów stosowanych w firmie technik zarządzania
wiedzą.
Umiejętność zarządzania potencjałem intelektualnym staje się dziś, w dobie
rozwoju społeczeństwa informacyjnego, koniecznością dla każdej firmy, która chce
przetrwać i skutecznie konkurować z innymi. Zarządzanie wiedzą wszystkich pracowników
może nie tylko zwiększyć efektywność przedsiębiorstwa, ale przede wszystkim
wpłynąć na poprawę jego innowacyjności i wzrost satysfakcji klienta.
Publikacja z pewnością zainteresuje kadrę kierowniczą, świadomą roli wiedzy w
tworzeniu przewagi konkurencyjnej, oraz studentów i wykładowców zarządzania.
Prof. Gilbert J. B. Probst wykłada na Uniwersytecie w Genewie.
Specjalizuje się w dziedzinie zarządzania i zachowań organizacyjnych. Zasiada w radach
nadzorczych kilku firm, m.in. Kuoni Travel, Holderbank i Alu Menziken Holding. Jest także
prezesem zarządu Schweizer Kurse für Unternehmensführung (SKU). Pracował jako
konsultant dla wielu znanych firm, takich jak ABB, Hewlett Packard, Siemens, Winterthur
Insurance, Deutsche Bank czy UBS. Jest autorem i współautorem wielu książek i
artykułów na temat organizacji uczących się, zarządzania wiedzą, systemowego
podejścia do zarządzania i struktur organizacyjnych. Tytuł profesora uzyskał na
Universytecie w Gallen, gdzie był wykładowcą i wicedyrektorem Instytutu Zarządzania.
Gościnnie wykładał także w Wharton School przy University of Pennsylvania oraz w
International Management Institute (IMI) w Genewie.
Dr Steffen Raub jest asystentem w School of Management przy Asian
Institute of Technology w Bangkoku. Tematem jego badań, zajęć i konsultacji jest
problem wykorzystania wiedzy w organizacji i zarządzanie zmianami. Jest
współzałożycielem Geneva Knowledge Group. Tytuł doktora zarządzania uzyskał na
Uniwersytecie w Genewie.
Dr Kai Romhardt jest niezależnym moderatorem, trenerem i konsultantem
z zakresu zarządzania i zarządzania wiedzą. Ukończył studia licencjackie na
Uniwersytecie w Gallen oraz doktoranckie na Uniwersytecie w Genewie. Pracował jako
konsultant dla McKinsey & Co. Z ramienia Geneve Knowledge Group kierował projektami
dla takich firm, jak Swisscom, UBS i Simens.
Spis treści
Wstęp
1. Zarządzanie wiedzą - świat biznesu w obliczu nowego wyzwania
Menedżerowie odkrywają znaczenie wiedzy
Wiedza w otoczeniu gospodarczym - dostępna czy niedostępna?
Rozwój wiedzy - szansa czy zagrożenie?
Podsumowanie
Pytania
2. Zasoby wiedzy przedsiębiorstwa
Główne składniki zasobów wiedzy przedsiębiorstwa
Zasoby wiedzy - jednostka i grupa
Podstawowa terminologia
Podsumowanie
Pytania
3. Najważniejsze zagadnienia dotyczące zarządzania wiedzą
Schemat zarządzania wiedzą
Elementy zarządzania wiedzą
Całościowe podejście do zarządzania wiedzą
Podsumowanie
Pytania
4. Cele zarządzania wiedzą
Rola zarządzania wiedzą
Formułowanie założeń, planów i zadań zarządzania wiedzą
Wartość wiedzy
Plany zarządzania wiedzą
Zadania zarządzania wiedzą
Trudności związane z formułowaniem celów zarządzania wiedzą
Podsumowanie
Pytania
5. Lokalizowanie zasobów wiedzy
Gdybyśmy tylko wiedzieli, co wiemy...
Trzeba wiedzieć, co wiedzą inni
Luki w wiedzy
Podsumowanie
Pytania
6. Pozyskiwanie wiedzy
Zatrudnianie specjalistów
Współpraca z innymi przedsiębiorstwami
Wiedza pochodząca od uczestników rynku
Produkty związane z wiedzą
Podsumowanie
Pytania
7. Rozwijanie wiedzy
Innowacje powstają nie tylko w laboratoriach
Przeszkody w rozwijaniu wiedzy
Proces rozwijania wiedzy pracowników
Wprowadzanie procedur i budowanie zaufania
Podsumowanie
Pytania
8. Dzielenie się wiedzą i rozpowszechnianie jej
Odpowiednie warunki do dzielenia się wiedzą i rozpowszechniania jej
Korzyści wynikające z dzielenia się wiedzą i rozpowszechniania jej
Wiedza jawna i tajna - kryteria dostępności
Powielanie wiedzy
Tworzenie sieci informacyjnych
Zachęcanie do dzielenia się wiedzą
Transfer najlepszych rozwiązań
Podsumowanie
Pytania
9. Wykorzystywanie wiedzy
Do wykorzystywania wiedzy trzeba zachęcać
Osoby korzystające z różnych źródeł wiedzy jako klienci
Odpowiednie warunki pracy jako bodziec do wykorzystania wiedzy
Podsumowanie
Pytania
10. Zachowywanie wiedzy
Wybór wiedzy wartej zachowania
Przechowywanie wiedzy
Aktualizowanie informacji i zapominanie
Podsumowanie
Pytania
11. Mierzenie wartości zasobów wiedzy
Jak mierzyć wiedzę?
Wskaźniki
Wielowymiarowe systemy pomiaru wiedzy
Podsumowanie
Pytania
12. Wdrażanie zarządzania wiedzą
Pierwsze kroki
Znaczenie kultury organizacyjnej
Wypróbowanie nowych struktur i systemów zarządzania wiedzą
Menedżerowie ds. zarządzania wiedzą
Podsumowanie
Pytania
13. Od czego zacząć
14. Pierwsze projekty zarządzania wiedzą - podsumowanie
Dodatek 1. Studium przypadku: Novartis
Wprowadzenie
Znaczenie zarządzania wiedzą
Wizja i misja
Giełda informacji
Problemy i przeszkody
Czynniki psychologiczne
Czynniki kulturowe
Czynniki organizacyjne
Proponowane rozwiązania
Dodatek 2. Studium przypadku: Holderbank
Kilka faktów
Holding
Holderbank Management and Consulting Ltd
Uczymy się szybciej niż konkurencja
Holderbank i jego jednostki jako organizacje uczące się
Bibliografia
Indeks
352 strony, B5, oprawa miękka