ksiegarnia-fachowa.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 77.90 74,01   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

ZARZĄDZANIE WIEDZĄ W ORGANIZACJI


PROBST G. RAUB S. ROMHARDT K.

wydawnictwo: WOLTERS KLUWER , rok wydania 2002, wydanie I

cena netto: 77.90 Twoja cena  74,01 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Wiedza jest specyficznym rodzajem zasobów - w przeciwieństwie do wszystkich innych przybywa jej w miarę wykorzystywania. W książce starano się wyjaśnić, dlaczego coraz więcej firm podejmuje wyzwanie zarządzania wiedzą i jakie wiążą się z tym korzyści. Wskazano również na zadania, które stoją przed specjalistami ds. zarządzania wiedzą. W warunkach przytłaczającej ilości informacji, ich szybkiej dezaktualizacji i wzrostu znaczenia wiedzy we wszystkich procesach biznesowych zarządzanie wiedzą staje się dziedziną wymagającą wyjątkowych umiejętności.

Zawarty tu przegląd idei, procesów i narzędzi zarządzania wiedzą jest efektem wieloletnich badań i bogatych doświadczeń autorów. Podają oni praktyczne wskazówki, przytaczają przykłady oraz omawiają najważniejsze zagadnienia dotyczące wykorzystania wiedzy w organizacji:

- nowe wyzwania związane z zarządzaniem wiedzą,

- definiowanie, identyfikowanie oraz zdobywanie zasobów wiedzy,

- gromadzenie, rozpowszechnianie i ochrona wiedzy,

- sposoby oceny i pomiaru efektów stosowanych w firmie technik zarządzania wiedzą.

Umiejętność zarządzania potencjałem intelektualnym staje się dziś, w dobie rozwoju społeczeństwa informacyjnego, koniecznością dla każdej firmy, która chce przetrwać i skutecznie konkurować z innymi. Zarządzanie wiedzą wszystkich pracowników może nie tylko zwiększyć efektywność przedsiębiorstwa, ale przede wszystkim wpłynąć na poprawę jego innowacyjności i wzrost satysfakcji klienta.

Publikacja z pewnością zainteresuje kadrę kierowniczą, świadomą roli wiedzy w tworzeniu przewagi konkurencyjnej, oraz studentów i wykładowców zarządzania.


Prof. Gilbert J. B. Probst wykłada na Uniwersytecie w Genewie. Specjalizuje się w dziedzinie zarządzania i zachowań organizacyjnych. Zasiada w radach nadzorczych kilku firm, m.in. Kuoni Travel, Holderbank i Alu Menziken Holding. Jest także prezesem zarządu Schweizer Kurse für Unternehmensführung (SKU). Pracował jako konsultant dla wielu znanych firm, takich jak ABB, Hewlett Packard, Siemens, Winterthur Insurance, Deutsche Bank czy UBS. Jest autorem i współautorem wielu książek i artykułów na temat organizacji uczących się, zarządzania wiedzą, systemowego podejścia do zarządzania i struktur organizacyjnych. Tytuł profesora uzyskał na Universytecie w Gallen, gdzie był wykładowcą i wicedyrektorem Instytutu Zarządzania. Gościnnie wykładał także w Wharton School przy University of Pennsylvania oraz w International Management Institute (IMI) w Genewie.

Dr Steffen Raub jest asystentem w School of Management przy Asian Institute of Technology w Bangkoku. Tematem jego badań, zajęć i konsultacji jest problem wykorzystania wiedzy w organizacji i zarządzanie zmianami. Jest współzałożycielem Geneva Knowledge Group. Tytuł doktora zarządzania uzyskał na Uniwersytecie w Genewie.

Dr Kai Romhardt jest niezależnym moderatorem, trenerem i konsultantem z zakresu zarządzania i zarządzania wiedzą. Ukończył studia licencjackie na Uniwersytecie w Gallen oraz doktoranckie na Uniwersytecie w Genewie. Pracował jako konsultant dla McKinsey & Co. Z ramienia Geneve Knowledge Group kierował projektami dla takich firm, jak Swisscom, UBS i Simens.


Spis treści

Wstęp

1. Zarządzanie wiedzą - świat biznesu w obliczu nowego wyzwania

Menedżerowie odkrywają znaczenie wiedzy

Wiedza w otoczeniu gospodarczym - dostępna czy niedostępna?

Rozwój wiedzy - szansa czy zagrożenie?

Podsumowanie

Pytania

2. Zasoby wiedzy przedsiębiorstwa

Główne składniki zasobów wiedzy przedsiębiorstwa

Zasoby wiedzy - jednostka i grupa

Podstawowa terminologia

Podsumowanie

Pytania

3. Najważniejsze zagadnienia dotyczące zarządzania wiedzą

Schemat zarządzania wiedzą

Elementy zarządzania wiedzą

Całościowe podejście do zarządzania wiedzą

Podsumowanie

Pytania

4. Cele zarządzania wiedzą

Rola zarządzania wiedzą

Formułowanie założeń, planów i zadań zarządzania wiedzą

Wartość wiedzy

Plany zarządzania wiedzą

Zadania zarządzania wiedzą

Trudności związane z formułowaniem celów zarządzania wiedzą

Podsumowanie

Pytania

5. Lokalizowanie zasobów wiedzy

Gdybyśmy tylko wiedzieli, co wiemy...

Trzeba wiedzieć, co wiedzą inni

Luki w wiedzy

Podsumowanie

Pytania

6. Pozyskiwanie wiedzy

Zatrudnianie specjalistów

Współpraca z innymi przedsiębiorstwami

Wiedza pochodząca od uczestników rynku

Produkty związane z wiedzą

Podsumowanie

Pytania

7. Rozwijanie wiedzy

Innowacje powstają nie tylko w laboratoriach

Przeszkody w rozwijaniu wiedzy

Proces rozwijania wiedzy pracowników

Wprowadzanie procedur i budowanie zaufania

Podsumowanie

Pytania

8. Dzielenie się wiedzą i rozpowszechnianie jej

Odpowiednie warunki do dzielenia się wiedzą i rozpowszechniania jej

Korzyści wynikające z dzielenia się wiedzą i rozpowszechniania jej

Wiedza jawna i tajna - kryteria dostępności

Powielanie wiedzy

Tworzenie sieci informacyjnych

Zachęcanie do dzielenia się wiedzą

Transfer najlepszych rozwiązań

Podsumowanie

Pytania

9. Wykorzystywanie wiedzy

Do wykorzystywania wiedzy trzeba zachęcać

Osoby korzystające z różnych źródeł wiedzy jako klienci

Odpowiednie warunki pracy jako bodziec do wykorzystania wiedzy

Podsumowanie

Pytania

10. Zachowywanie wiedzy

Wybór wiedzy wartej zachowania

Przechowywanie wiedzy

Aktualizowanie informacji i zapominanie

Podsumowanie

Pytania

11. Mierzenie wartości zasobów wiedzy

Jak mierzyć wiedzę?

Wskaźniki

Wielowymiarowe systemy pomiaru wiedzy

Podsumowanie

Pytania

12. Wdrażanie zarządzania wiedzą

Pierwsze kroki

Znaczenie kultury organizacyjnej

Wypróbowanie nowych struktur i systemów zarządzania wiedzą

Menedżerowie ds. zarządzania wiedzą

Podsumowanie

Pytania

13. Od czego zacząć

14. Pierwsze projekty zarządzania wiedzą - podsumowanie

Dodatek 1. Studium przypadku: Novartis

Wprowadzenie

Znaczenie zarządzania wiedzą

Wizja i misja

Giełda informacji

Problemy i przeszkody

Czynniki psychologiczne

Czynniki kulturowe

Czynniki organizacyjne

Proponowane rozwiązania

Dodatek 2. Studium przypadku: Holderbank

Kilka faktów

Holding

Holderbank Management and Consulting Ltd

Uczymy się szybciej niż konkurencja

Holderbank i jego jednostki jako organizacje uczące się

Bibliografia

Indeks


352 strony, B5, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2024