Każde przedsiębiorstwo
wytwarza produkty. Mogą to być dobra takie, jak samochody czy komputery, lub usługi,
np. edukacja czy ubezpieczenia. Podstawą istnienia każdego przedsiębiorstwa jest
ustalenie jego operacji. Zarządzanie operacyjne obejmuje procesy projektowania,
planowania, organizowania i kontrolowania. Wskazuje na sposoby przekształcania
ponoszonych nakładów w finalny produkt.
W ostatnich latach znaczenie
zarządzania operacyjnego bardzo się zwiększyło. Wpływ na to miały międzynarodowa
konkurencja, ulepszone procesy produkcyjne, położenie większego nacisku na jakość
produktu i zmieniające się preferencje klientów. Prawdopodobnie najważniejszym
czynnikiem było zrozumienie, że przedsiębiorstwo odniesie sukces tylko wówczas, gdy
będzie dostarczało te produkty, których nabywcy pragną.
Niniejsza książka omawia
wszystkie etapy, na których podejmowane są różnego rodzaju decyzje w firmach. Pierwszy
rozdział jest wprowadzeniem do tematu. Drugi omawia strategiczne podstawy wszystkich
decyzji. Następne trzy rozdziały dotyczą planowania produktu, prognozowania popytu i
projektowania procesów. Gdy proces jest zakończony, uwaga firmy musi zostać zwrócona
na bardziej szczegółowe planowanie omówione w rozdziałach szóstym, siódmym i ósmym.
Planowanie pozwala na efektywny przebieg procesu i obejmuje całą hierarchię decyzji,
począwszy od długoterminowego zarządzania wydajnością, a skończywszy na
krótkoterminowym ustalaniu harmonogramów.
Trzy ostatnie rozdziały
omawiają kilka ważnych dla menedżerów zagadnień. Rozdział dziewiąty opisuje wybrane
metody zapewniania jakości produktu i koncentruje się na kompleksowym zarządzaniu
jakością. Rozdział dziesiąty opisuje sposoby oceny wyników, m.in. produktywności.
Ostatni rozdział dotyczy łańcucha dostaw, który zapewnia płynny przepływ produktów
w całym procesie od początkowych dostawców do finalnych nabywców.
Materiał zawarty w książce
wskazuje menedżerom sposoby prowadzenia działalności i pomaga przedsiębiorstwu
odnieść sukces w coraz bardziej wymagającym środowisku biznesu.
199 STRON.