Zarządzanie w warunkach
globalizacji jest pozycja traktująca o sensie, przesłankach i logice globalizacji w
dziedzinie gospodarowania oraz zagrożeniach, jakie ona ze sobą niesie. Globalizacja
wymusza nowe myślenie i działania państw i przedsiębiorstw, konieczność
przechodzenia od tego co lokalne, narodowe, do tego co międzynarodowe. To zaś oznacza
umiędzynarodawianie rożnych elementów życia materialnego i duchowego, a zwłaszcza w
sferze gospodarki, gdzie jest ono wielowymiarowe i obejmuje zasadnicze aspekty jej
funkcjonowania.
Wiedza o procesach
globalizacji jest niezbędna, aby państwa i rożne podmioty w nich działające mogły
prawidłowo identyfikować formy, granice i skutki tych procesów oraz racjonalnie
internacjonalizować najkorzystniejsze ich konsekwencje. Życie codzienne lokalnych
społeczności jest w coraz większym stopniu warunkowane przez wydarzenia globalne.
Globalna współzależność trafnie oddaje określenie: what happens there matters here
(co się dzieje tam, ma znaczenie tutaj). Podobnie jest w gospodarce. Procesy globalizacji
wnoszą do niej nowe elementy i zmieniają istniejące w niej współzależności. Tworzy
się jej nowa jakość, która wymaga nowego zarządzania - zarządzania w warunkach
globalizacji.
248 stron