Poradnik jest przeznaczony dla konsultantów - doradców w dziedzinie szeroko
pojętego zarządzania organizacją, w tym zwłaszcza zarządzania opartego na wymaganiach
norm ISO serii 9000 - zarządzanie jakością, ISO serii 14000 - zarządzanie
środowiskowe, a także TOM - Total Quality Management, Europejskiego Modelu
Doskonałości EFQM, itp.
Poradnik został opracowany na podstawie doświadczeń uzyskanych przez autora i
współpracujących z nim przez wiele lat innych konsultantów w trakcie wdrażania
systemów w ponad 500 organizacjach z różnych branż przemysłowych i sektora usług, w
tym również usług niematerialnych (banki, szkoły, usługi medyczne, itp.).
Zawarte w poradniku uwagi dotyczące działania jednostek konsultingowych mogą być
również pomocne organizacjom przy ich wyborze. Coraz więcej bowiem organizacji w kraju,
tak produkcyjnych, jak i usługowych, doskonaląc swój system zarządzania korzysta z
pomocy różnego rodzaju jednostek doradczych i z reguły powstaje przy tym dylemat, jak w
mnogości tego rodzaju jednostek - a szacuje się, że jest ich w kraju około 1000 -
wybrać tę, która rzeczywiście pomoże organizacji w usprawnieniu systemu zarządzania.
Spis treści:
Wprowadzenie
Rozdział 1
Geneza konsultingu
Ogólne zasady i cele konsultingu
Konsulting w dziedzinie zarządzania jakością
Rozdział 2
Praktyczne aspekty konsultingu w czasie wdrażania systemu zarządzania jakością
Diagnoza stanu organizacji - audit wstępny
Ogólne założenia diagnozy
Przygotowanie programu diagnozy
Podstawowe niedociągnięcia w przeprowadzaniu diagnozy
2.2.Spotkanie (szkolenie) z zarządem organizacji
Program spotkania z kierownictwem
Korzyści z wdrożenia systemu
Opracowanie projektu polityki i celów jakości
Opracowanie wstępnej mapy procesów
Spotkanie z kierownictwem - najczęściej występujące mankamenty
Szkolenie załogi
Szkolenie kierownictwa organizacji
Szkolenie Pełnomocnika Jakości
Szkolenie właścicieli procesów i grup roboczych
Szkolenie auditorów wewnętrznych
Szkolenie załogi
Opracowanie dokumentacji systemu
Określenie ram systemu zarządzania
Ogólne wymagania dotyczące dokumentacji systemu
Podstawowe pojęcia związane z zarządzaniem procesami
Procesowa dokumentacja systemu
Wymagania normy ISO 9001:2000 w odniesieniu do specyfiki organizacji
Niektóre mankamenty na etapie opracowania dokumentacji systemu
Wdrożenie dokumentacji systemu - doskonalenie systemu
Ogólne zasady wdrażania i doskonalenia systemu
Wdrażanie i doskonalenie systemu - mankamenty
Rozdział 3
Kodeks działania konsultanta
Merytoryczna sylwetka konsultanta
Psychospołeczne aspekty działania konsultanta
Kodeks etyki zawodowej konsultanta
Typowe błędy w praktyce działania konsultanta
Bibliografia
163 strony, B5, miękka oprawa