O metodach i technikach kierowania napisano wiele książek. Wszystkie one
koncentrują się na tym jak wykorzystać potencjał drzemiący w pracownikach dla
realizacji celu działu, wydziału, firmy. Wszystkie zakładają, że zarządzający i
wykonujący nie kierują się innymi motywami. Życie jednak jest bardziej skomplikowane.
Po jednej i po drugiej stronie mamy do czynienia z ludźmi o odmiennych charakterach i
temperamentach i ich wzajemne relacje są najczęściej dalekie od podręcznikowych.
Dobrze więc byłoby zastanowić się nad tą ciemniejszą stroną tworzonych relacji.
Ta książka zwraca uwagę i opisuje te, niechętnie zauważane a
stosowane w praktyce, metody i zachowania prowadzące do frustracji i łamania
charakterów pracowników i zespołów.
Każdy z kierowników jest też kierowany i może spotkać go ten sam los jak jego
podwładnego. Głównym celem tej książki jest więc spowodowanie refleksji nad swoim
postępowaniem może nie zawsze uświadomionym. A też zwrócenie uwagi i pomoc
diagnostyczna kierowanym w określeniu jak są traktowani.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział I SZKIC DO PORTRETU ZBIOROWEGO POLSKICH KIEROWNIKÓW
czyli kto nami zarządza; o kim jest ta książka?
Wprowadzenie
Kilka danych osobowych kadr menedżerskich
Tło portretu
Poziom wykształcenia
Osobowościowe cechy szefów
Kompetencje kadry kierowniczej
Społeczno-polityczne usytuowanie kadry kierowniczej
Negatyw portretowy
fezy do rozważenia i zapamiętania
Rozdział 2 ETYKA KIEROWANIA
Uzasadnienie podjęcia tematu etyki kierowania
Etyka w ogóle
Ciemne strony etyki
Co jest budulcem etyki kierowniczej
Kilka opisów praktyk dotyczących norm moralnych kierowania
Menedżerowie o swojej etyce kierowania
Tezy do rozważenia i zapamiętania
Rozdział 3 WYBRANE OBRAZY I REZULTATY ZŁEGO ZARZĄDZANIA
Skala ogólnopolska, skala branży, skala przedsiębiorstwa
Wprowadzenie
Bezpieczeństwo i higiena pracy
Zamordowany przemysł - górnictwo
"Biedronka" to nie tylko jeden niewinny robaczek
Mini case study czyli małe studium jednego z wielu przypadków
Tezy do rozważenia i zapamiętania
Rozdział 4 NIE JASNE STRONY KIEROWANIA I ZARZĄDZANIA
Wprowadzenie
Ciemne karty teorii oraz praktyki kierowania i zarządzania
Nieetyczne postępowania w ocenach pracowników czyli krótka lekcja amoralności
Warsztat manipulacyjny
Krótki przyczynek do problemu (nie)przestrzegania Kodeksu pracy
Uogólnienie minusów popularnych stylów kierowania i zarządzania
Demokratyczny styl kierowania i zarządzania
Autokratyczny styl kierowania i zarządzania
Liberalny [leseferystyczny] styl kierowania i zarządzania
Tezy do rozważenia i zapamiętania
Rozdział 5 DEMOTYWACJA
Wprowadzenie
Próby określenia demotywacji
Praktyki demotywacyjne
Wyniki ankietowych badań demotywacji
Tezy do rozważenia i zapamiętania
Rozdział 6 AWERS I REWERS - PROBLEMY PŁCI W PROCESIE PRACY
Wprowadzenie
Sytuacja kobiet i mężczyzn na rynku pracy
Wpływ stereotypów i dyskryminacji na sytuację zawodową kobiet
Prawo pracy i jego wpływ na pozycję kobiet i mężczyzn na rynku pracy
Charakterystyka kobiet menedżerów na tle mężczyzn menedżerów
Tendencje na rynku pracy
Analiza badań własnych
Świadomość respondentów na temat występowania dyskryminacji na rynku pracy
Istniejące różnice w realizacji zarządzania ze względu na płeć
ZAŁĄCZNIK I
ZAŁĄCZNIK 2
Rozdział 7 MOBBING
Wprowadzenie
Geneza mobbingu
Próby definiowania mobbingu
Cechy wyróżniające mobbing
Mobbing - aspekty prawne
Uregulowania prawne w Polsce
Aspekty (uregulowania) prawne mobbingu w wybranych krajach
Konwencje międzynarodowe i sposób działania prawa w przypadku mobbingu
Organizacje, sposoby i instytucje pomocy mobbowanym
Determinanty wpływające na rozwój mobbingu
Profil psychologiczny agresora
Profil psychologiczny ofiary mobbingu
Wpływ mobbingu na zdrowie ofiary
Badania własne
Tezy do rozważenia i zapamiętania
Rozdział 8 STRES JAKO EFEKT CIEMNYCH STRON KIEROWANIA I MOBBINGU
Makroprzyczyny braku efektywności
Rak i cukrzyca czyli stres
Stres długotrwały
Kierownicze stresy
Wypaleni ludzie
Krótka relacja z badań własnych
Tezy do rozważenia i zapamiętania
ZAKOŃCZENIE
214 stron, miękka oprawa