Książka jest skierowanym do menedżerów praktycznym przewodnikiem, który
pokazuje w jaki sposób system rachunkowości zarządczej i controllingu może pomagać w
optymalizacji kosztów i podniesieniu rentowności, zarówno poszczególnych ośrodków
odpowiedzialności, jak i całych przedsiębiorstw.
Problemy projektowania i wdrażania kompleksowego systemu zarządzania kosztami
i rentownością przez budżetowanie i kontrolę oraz wykorzystanie rachunku kosztów
działań są przedmiotem niniejszego opracowania. Autor podjął w nim próbę
szczegółowego przedstawienia procesu zarządzania kosztami przez budżetowanie i
kontrolę, a więc między innymi: przygotowanie procesu budżetowania, procedury
planowania przychodów, produkcji i zapasów, kosztów bezpośrednich i pośrednich wraz z
ich rozliczaniem, procedury tworzenia planowanych kosztów produktów, budowę planowanego
wyniku finansowego, proces kontroli działalności w ośrodkach odpowiedzialnych za koszty
i zyski oraz organizację procesu budżetowania w firmie. Szczególne miejsce w systemie
zarządzania rentownością w wielu firmach może przypadać systemowi rachunku kosztów
działań i zarządzaniu kosztami działań.
Książka jest skierowana przede wszystkim do zaawansowanych praktyków. Jej odbiorcami
są głównie: dyrektorzy finansowi, analitycy kosztów, pracownicy pionów ekonomicznych,
kierownicy ośrodków odpowiedzialności w ramach działalności podstawowej, pomocniczej,
kierownicy działów marketingu i sprzedaży. Drugą grupę odbiorców stanowią osoby
biorące udział w różnego rodzaju szkoleniach i studiach z zakresu rachunkowości.
Tomasz Wnuk-Pel - adiunkt w Katedrze Rachunkowości na Wydziale
Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego, kierownik Podyplomowego Studium Rachunkowości
Zarządczej i Controllingu na Uniwersytecie Łódzkim. Wiceprezes w T.G. RaFiB Sp. z o.o.,
spółce consultingowej od 15 lat specjalizującej się w projektowaniu i wdrażaniu
nowoczesnych systemów rachunkowości zarządczej i controllingu. Autor i współautor
wielu książek i artykułów, projektów systemów tradycyjnego rachunku kosztów,
rachunku kosztów działań (ABC), budżetowania i kontroli kosztów za pomocą odchyleń
oraz kompleksowych systemów rachunkowości zarządczej i controllingu w firmach
produkcyjnych, usługowych i handlowych. Koordynator zamkniętych, często wieloetapowych,
zorientowanych na potrzeby konkretnej firmy szkoleń z zakresu nowoczesnych metod rachunku
kosztów, rachunkowości zarządczej i controllingu dla wiodących polskich
przedsiębiorstw.
Spis treści
Przedmowa
Część I
Budżetowanie i kontrola
Rozdział 1. Miejsce budżetowania w zarządzaniu przedsiębiorstwem
1.1. Cele i zadania budżetowania oraz jego związek ze
strategią i długookresowymi celami przedsiębiorstwa
1.2. Metody budżetowania i struktura procesu budżetowania
Rozdział 2. Case study - rachunek kosztów jako fundament budżetowania i
kontroli kosztów w CORMAX Sp. z o.o.
2.1. Wyodrębnianie procesów, podmiotów i stanowisk w CORMAX Sp. z o.o.
2.2. Rachunek kosztów rodzajowych, rachunek podmiotowy kosztów oraz ewidencja
przychodów i kosztów sprzedaży w CORMAX Sp. z o.o.
Rozdział 3. Case study cd. - planowanie sprzedaży, produkcji
i zapasów w CORMAX Sp. z o.o.
3.1. Planowanie sprzedaży w przekroju regionów, klientów
i produktów w CORMAX Sp. z o.o.
3.2. Planowanie produkcji i zapasów w CORMAX Sp. z o.o.
Rozdział 4. Case study cd. - budżetowanie kosztów bezpośrednich w
CORMAX Sp. z o.o.
4.1. Podstawowe zasady normowania kosztów w CORMAX Sp. z o.o.
4.2. Budżetowanie kosztów materiałów bezpośrednich w CORMAX Sp. z o.o.
4.3. Budżetowanie kosztów płac bezpośrednich w CORMAX Sp. z o.o.
Rozdział 5. Case study cd. - budżetowanie kosztów pośrednich w
CORMAX Sp. z o.o.
5.1. Ogólne zasady rozliczania kosztów pośrednich w przedsiębiorstwie
5.2. Budżetowanie kosztów prostych w ośrodkach odpowiedzialności wyodrębnionych
w CORMAX Sp. z o.o.
5.3. Rozliczanie budżetowanych kosztów pionu Dyrektora ds. produkcji, pionu Dyrektora
ds. Marketingu i Handlu, pionu Dyrektora ds. Finansowych i Prezesa Zarządu w
CORMAX Sp. z o.o.
Rozdział 6. Case study cd. - rozliczanie kosztów działalności
pomocniczej w CORMAX Sp. z o.o.
6.1. Metody rozliczania kosztów działalności pomocniczej - możliwości
i ograniczenia
6.2. Rozliczanie budżetowanych kosztów działalności pomocniczej i tworzenie
całkowitych budżetów kosztów w CORMAX Sp. z o.o.
Rozdział 7. Case study cd. - scalanie budżetów cząstkowych
i tworzenie planowanych kosztów produktów w CORMAX Sp. z o.o.
7.1. Hierarchiczna struktura budżetowania w podmiotach wewnętrznych i
stanowiskach kosztów w CORMAX Sp. z o.o.
7.2. Tworzenie planowanych kosztów produktów w CORMAX Sp. z o.o.
Rozdział 8. Case study cd. - budowa planowanego wyniku
finansowego i wykorzystanie wieloblokowych i wielostopniowych systemów
rachunku kosztów i wyników w zarządzaniu w CORMAX Sp. z o.o.
8.1. Struktura i przydatność decyzyjna rachunku kosztów pełnych
i zmiennych
8.2. Budowa planowanego wyniku finansowego w rachunku kosztów pełnych
i zmiennych w CORMAX Sp. z o.o.
8.3. Wykorzystanie wielostopniowych i wieloblokowych systemów rachunku kosztów
w zarządzaniu w CORMAX Sp. z o.o.
Rozdział 9. Case study cd. - koszty a poziom działalności
- analiza zachowania się kosztów w CORMAX Sp. z o.o.
9.1. Koszty a poziom działalności
9.3. Wykorzystanie analizy zachowania się kosztów do podziału kosztów na stałe
i zmienne w CORMAX Sp. z o.o.
Rozdział 10. Case study cd. - konstruowanie raportów
kontrolno-wynikowych dla wyróżnionych miejsc powstawania kosztów w CORMAX Sp. z o.o.
10.1. Sporządzanie i wykorzystanie budżetów elastycznych
10.2. Konstruowanie raportów kontrolno-wynikowych dla wyróżnionych ośrodków
odpowiedzialności w CORMAX Sp. z o.o.
Rozdział 11. Case study cd. - kontrola i ocena wykonania
budżetów dla ośrodków odpowiedzialnych za koszty i zyski w CORMAX Sp. z o.o.
11.1. Analiza i ocena wykonania budżetów dla ośrodków
odpowiedzialności za koszty w CORMAX Sp. z o.o.
11.2. Analiza i ocena wykonania budżetów dla ośrodków odpowiedzialności za zyski
w CORMAX Sp. z o.o.
Rozdział 12. Case study cd. - Organizacja systemu budżetowania
i kontroli w CORMAX Sp. z o.o.
12.1. Harmonogram prac związanych z budżetowaniem
12.2. Efekty wdrożenia kompleksowego systemu zarządzania kosztami i rentownościa
Część II
Activity based costing & management
Rozdział 13. Praktyczne podstawy rachunku kosztów działań
13.1. Problemy związane z rozliczaniem kosztów pośrednich
w tradycyjnym systemie rachunku kosztów
13.2. Rozliczanie kosztów pośrednich w rachunku kosztów działań
- etapy rachunku kosztów działań
13.3. Przykład zastosowania rachunku kosztów działań w przedsiębiorstwie COMA SA
13.4. Różnice między tradycyjnym rachunkiem kosztów i rachunkiem kosztów
działań
13.5. Problemy związane z wdrażaniem rachunku kosztów działań
Rozdział 14. Case study 1 - wykorzystanie rachunku kosztów działań do
analizy rentowności klientów w firmie logistycznej
14.1. Wprowadzenie
14.2. Charakterystyka sposobu funkcjonowania oraz klientów Master Logistics Sp.
z o.o.
14.3. Analiza sposobu funkcjonowania dotychczasowego systemu rachunku kosztów oraz
analiza rentowności klientów w oparciu o ten rachunek w Master Logistics
sp. z o.o.
14.4. Budowa rachunku kosztów działań w Master Logistics Sp. z o.o.
14.5. Wykorzystanie rachunku kosztów działań do analizy rentowności klientów
i zarządzania klientami w Master Logistics Sp. z o.o.
14.6. Wykorzystanie rachunku kosztów działań do analizy rentowności klientów
w firmie logistycznej - podsumowanie
Rozdział 15. Case study 2 - wdrożenie i wykorzystanie rachunku
kosztów działań w firmie produkcyjno-handlowej
15.1. Wprowadzenie
15.2. Analiza otoczenia wewnętrznego i zewnętrznego Perfect Trade sp. z o.o.
15.3. Budowa modelu rachunku kosztów działań w Perfect Trade sp. z o.o.
15.4. Narzędzia analizy rentowności na podstawie danych z rachunku kosztów
działań w Perfect Trade sp. z o.o.
15.5. Aktualizacja i modyfikacja modelu rachunku kosztów działań
w Perfect Trade sp. z o.o.
15.6. Wdrażanie rachunku kosztów działań w firmie produkcyjno-handlowej
- podsumowanie
Rozdział 16. Case study 3 - konsekwencje niespełnienia podstawowych
założeń modelu w procesie wdrażania systemu rachunku kosztów działań w firmie
produkcyjnej
16.1. Wprowadzenie
16.2. Wariant pierwszy rachunku kosztów działań w spółce Best Manufacturing SA
16.3. Wariant drugi rachunku kosztów działań w spółce Best Manufacturing SA
16.4. Wariant trzeci rachunku kosztów działań w spółce Best Manufacturing SA
16.5. Konsekwencje niespełnienia podstawowych założeń modelu w procesie
wdrażania systemu rachunku kosztów działań w firmie produkcyjnej - podsumowanie
i wnioski końcowe
Bibliografia
420 stron, B5, miękka oprawa