ksiegarnia-fachowa.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 53.00 50,35   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

DECYZJE ZAKUPOWE NA RYNKU MAŁYCH PRZEDSIĘBIORSTW


GĄSIOROWSKA E.

wydawnictwo: DIFIN , rok wydania 2007, wydanie I

cena netto: 53.00 Twoja cena  50,35 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Książka jest poświęcona analizie problematyki zarządzania decyzjami małych przedsiębiorstw dokonujących zakupów na rynku instytucjonalnym (B2B) w sytuacji konkurencyjnej. Znajomość tych zagadnień wywiera wpływ na prawidłowe funkcjonowanie drobnego biznesu, którego udział w gospodarce każdego rozwijającego się kraju jest niezwykle istotny. Szczególną uwagę autorka skupia na podejmowaniu decyzji w działalności rynkowej podmiotów gospodarczych.

W książce wyszczególniono najbardziej istotne czynniki wpływające na podejmowanie decyzji o zakupie na rynku B2B małych przedsiębiorstw i określono ich wpływ na przebieg procesu decyzyjnego. Wyszczególniono też i zbadano, jakimi przesłankami kierują się nabywcy podejmując decyzję o wyborze dostawcy, co umożliwiło stworzenie pełnego obrazu zachowań nabywców na rynku.

Pierwsza część opracowania wprowadza w tematykę rynku business to business w kontekście dokonywanych zakupów przez uczestników tego rynku, którymi w każdym przypadku są przedsiębiorstwa. Następnie wskazano na czynniki, które w sposób mniej lub bardziej bezpośredni wpływają na decyzje podejmowane przez małe organizacje w dziedzinie zakupu materiałów, komponentów, urządzeń, surowców i produktów gotowych niezbędnych dla ich prawidłowego funkcjonowania na rynku instytucjonalnym. W dalszej części dokonano przeglądu przebiegu zakupu małego przedsiębiorstwa, ze szczególnym zwróceniem uwagi na stopień złożoności tego procesu i jego przyczyny. Dokonano także charakterystyki preferencji zachowań nabywczych małych przedsiębiorstw na rynku instytucjonalnym, wpływających na wybór dostawcy i współpracę z nim w długim okresie, z jednoczesnym uwzględnieniem granicy w całych wachlarzu czynników preferencyjnych, umożliwiającej ich podział na dwie podstawowe grupy: grupę czynników ekonomicznych, dostarczających wymiernych korzyści finansowych już w krótkim okresie czasu oraz grupę czynników personalnych, wiążących się z poczuciem stabilizacji, pewności i bezpieczeństwa małych organizacji dokonujących zakupów. W ostatnim rozdziale omówiono wyniki badań empirycznych przeprowadzonych przez Autorkę, skoncentrowanych na działaniach zakupowych małych przedsiębiorstw.

Treść książki bardzo ściśle nawiązuje do praktyki gospodarczej, może być zatem wykorzystywana zarówno przez studentów kierunków ekonomicznych, jak również praktyków gospodarczych, w szczególności tych zarządzających małymi organizacjami.


Elżbieta Gąsiorowska jest doktorem nauk ekonomicznych, pracownikiem Instytutu Nauk Ekonomicznych w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Płocku oraz Instytutu Ekonomii w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Ciechanowie. Specjalizuje się w problematyce zarządzania przedsiębiorstwem, posiada również bogaty dorobek publicystyczny z tego zakresu, ze szczególnym zwróceniem uwagi na problematykę zarządzania sektorem małych i średnich przedsiębiorstw. W pracy naukowej i dydaktycznej wykorzystuje szeroko własne doświadczenie z praktyki gospodarczej przedsiębiorstw funkcjonujących w warunkach ciągle zaostrzającej się konkurencji.


Spis treści

Wstęp

Rozdział 1. Cechy wyróżniające rynek business to business na tle dokonywanych transakcji zakupu

1.1. Specyfika rynku instytucjonalnego i jej wpływ na odmienność zachowań nabywczych przedsiębiorstw
1.1.1. Czynniki związane z kształtującym się popytem
1.1.2. Specyfika postępowania nabywczego przedsiębiorstw
1.1.3. Odmienność rynku nabywcy wpływająca na dokonywanie zakupów
1.2. Produkty i usługi będące przedmiotem wymiany na rynku business to business
1.2.1. Złożoność klasyfikacji produktów
1.2.2. Wzbogacanie produktu o usługę jako sposób na zwiększenie wartości dla klienta
1.3. Uczestnicy rynku instytucjonalnego stronami dokonujących się transakcji
1.3.1. Organizacje uczestniczące w procesie wymiany dóbr i usług
1.3.2. Relacje dostawca-nabywca na rynku business to bussiness
1.4. Wpływ nowoczesnych technologii na zachowania zakupowe przedsiębiorstw funkcjonujących na rynku instytucjonalnym
1.4.1. Oferta produktowa i możliwość jej dostosowania do wymagań nabywcy
1.4.2. E-handel metodą na usprawnienie kanałów sprzedaży
1.4.3. Strategie cenowe e-produktów
1.4.4. Komunikacja z rynkiem
1.5. Małe przedsiębiorstwa jako nabywcy na rynku B2B i ich decyzje w dziedzinie zakupu
1.5.1. Rola i przywileje małych firm działających na rynku przedsiębiorstw
1.5.2. Ograniczenia i bariery w rozwoju małych przedsiębiorstw w Polsce
1.5.3. Zróżnicowanie drobnego biznesu na rynku instytucjonalnym i jego miejsce w procesie zakupu
1.5.4. Specyfika zakupu zaopatrzeniowego w małych firmach
Wnioski

Rozdział 2. Czynniki wpływające na decyzje zakupowe w małych przedsiębiorstwach na rynku instytucjonalnym

2.1. Rodzaje sytuacji zakupowych na rynku business to business
2.1.1. Kryterium klasyfikacji: znajomość nabywanych produktów
2.1.2. Kryterium klasyfikacji: geograficzny obszar penetracji rynku
2.1.3. Kryterium klasyfikacji: pozyskiwanie dóbr w relacji do liczby dostawców
2.1.4. Kryterium klasyfikacji: przedmiot zakupu
2.1.5. Kryterium klasyfikacji: czas dostaw
2.1.6. Kryterium klasyfikacji: podmiot dokonujący transakcji
2.1.7. Kryterium klasyfikacji: charakter powiązań między dostawcą i odbiorcą
2.1.8. Kryterium klasyfikacji: stopień wykorzystania Internetu
2.2. Siły wywierające wpływ na zakup na rynku instytucjonalnym
2.2.1. Otoczenie organizacji
2.2.2. Osobowość przedsiębiorstwa dokonującego zakupu
2.2.3. Siły grupowe w zachowaniu nabywczym przedsiębiorstw
2.2.4. Jednostki i ich wpływ na zakup w przedsiębiorstwie
2.3. Orientacje zakupowe przedsiębiorstw w sferze zaopatrzenia na rynku B2B
2.3.1. Orientacja na transakcję zakupu
2.3.2. Orientacja na zaopatrzenie
2.3.3. Orientacja na zarządzanie dostawami
2.4. Typy transakcji na rynku dóbr kapitałowo-zaopatrzeniowych
2.4.1. Transakcja produktowa jako klasyczny akt nabycia
2.4.2. Transakcja zaopatrzeniowa jako połączenie stron wymiany
2.4.3. Sprzedaż systemów uzależnieniem nabywcy od dostawcy
2.4.4. Sprzedaż instalacji jako konieczność integracji sprzedającego z kupującym
Wnioski

Rozdział 3. Przebieg procesu zakupu w małym przedsiębiorstwie na rynku instytucjonalnym

3.1. Analiza rynków jako podstawowe źródło uzyskania informacji
3.2. Planowanie zakupów celem zapewnienia płynności działania
3.3. Fazy procesu zakupu jako okres między zainicjowaniem a zakończeniem transakcji
3.3.1. Rozpoznanie potrzeby zakupu wstępnym etapem w procesie zakupu
3.3.2. Ogólny opis potrzeby nabywcy
3.3.3. Określenie charakterystycznych cech pożądanego produktu
3.3.4. Poszukiwanie potencjalnych dostawców wśród dostępnych na rynku
3.3.5. Analiza zebranych ofert dostawców
3.3.6. Wybór dostawcy i określenie jego poziomu dostosowania do wymagań nabywcy
3.3.7. Określenie warunków zamówienia
3.3.8. Kontrola i ocena zakupu jako końcowy etap siatki zakupów
3.4. Strategie zakupowe przedsiębiorstw na rynku B2B
Wnioski

Rozdział 4. Preferencje zachowań małych nabywców na rynku business to business

4.1. Ekonomiczne preferencje zachowań nabywców  na rynku przedsiębiorstw
4.1.1. Znaczenie marki dla odbiorców instytucjonalnych
4.1.2. Cena oferowana przez dostawcę czynnikiem wpływającym na decyzje nabywcze
4.1.3. Wymagania jakościowe przedsiębiorstw dokonujących zakupów
4.1.4. Punktualność dostaw i minimalizacja zapasów magazynowych
4.2. Personalne preferencje zachowań nabywców na rynku B2B
4.2.1. Budowanie długotrwałych powiązań między dostawcą a nabywcą
4.2.2. Gwarancje i reklamacje warunkiem dostosowawczym do potrzeb klientów
4.2.3. Opinia sprzedawcy na rynku
4.2.4. Zaufanie do dostawcy warunkiem udanej współpracy
Wnioski

Rozdział 5. Działania zakupowe małych przedsiębiorstw na rynku instytucjonalnym w świetle wyników badań empirycznych

5.1. Przyczyny podejmowania decyzji o wyborze dostawcy w małych przedsiębiorstwach na rynku business to business
5.1.1. Przesłanki decydujące o wyborze dostawcy
5.1.2. Wpływ czynników ekonomicznych i personalnych na decyzje dotyczące wyboru dostawcy
5.2. Umiejscowienie funkcji zakupów w małych firmach na rynku B2B
5.2.1. Zbieranie informacji o potencjalnych dostawcach
5.2.2. Prowadzenie negocjacji ze sprzedającymi
5.2.3. Składanie zamówień
5.2.4. Dokonywanie zakupów
5.2.5. Ocena dostawców w przedsiębiorstwie
5.3. Czynniki wpływające na decyzje zakupowe w małych przedsiębiorstwach
5.3.1. Orientacje zakupowe firm w sferze zaopatrzenia materiałowego
5.3.2. Wpływ zmian w otoczeniu na zakup w przedsiębiorstwie
5.3.3. Wykorzystywanie nowoczesnych technologii i ich rola w zakupie
5.3.4. Partnerskie relacje między stronami wymiany rynkowej
5.4. Działania przedsiębiorstw związane z procesem zakupu
5.4.1. Przedsiębiorstwo i jego sytuacja na rynku
5.4.2. Procedury, etapy i dokumentacja wykorzystywane w procesie zakupowym
Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia

228 stron, B5, miękka oprawa

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2024