W książce omówiono gry społeczne prowadzone w organizacji. Dokonano analizy
różnych nieetycznych zachowań, takich jak: kradzież, szantaż, sabotaż, zdrada,
inwigilacja, protekcja. Zawarto również praktyczne porady dotyczące zarządzaniem
zachowaniami nieetycznymi.
Każdy z nas jest aktorem i posiada wiele możliwości zmieniania własnego zachowania
(inaczej zachowujemy się w obecności przełożonego, kolegów z pracy, inaczej, kiedy
jesteśmy sami). O tej prawdzie od dawna wiedzą socjologowie, ekonomiści, specjaliści z
zarządzania. Gramy również we współczesnych organizacjach produkcyjnych, usługowych,
a gry te są coraz bardziej przemyślane, perfidne. Organizacja jest teatrem, w którym
wyróżnić można publiczność, scenerię, aktorów z przypisanymi rolami, reżyserów,
specjalistów od naświetlenia, garderobianych. Ta metafora jest dzisiaj wyjątkowo
aktualna.
Wzrasta nasza wiedza o metodach socjotechnicznych, wzrasta znaczenie pracy w naszym
codziennym życiu. Współczesne organizacje są coraz bardziej złożonymi systemami
społecznymi, a wszelkim grom towarzyszy wiele zachowań nieetycznych. Korupcja,
kłamstwo, oszczerstwo, zdrada, inwigilacja, oszukiwanie, nepotyzm, sabotaż, szantaż, to
tylko wybrane przykłady coraz częściej spotykanych przejawów zachowań nieetycznych.
Ważne jest wobec tego to, aby wiedzieć, w jaki sposób można kształtować
zachowania etyczne i zarządzać "pracownikami trudnymi". Kiedy jednak czymś
zarządzamy, to nie możemy zapominać o tym, że nasz rzeczywisty wpływ na zachowania
pracowników jest ograniczony. Nie można bowiem, jak wydaje się niektórym
przełożonym, zaszufladkować jakiegokolwiek pracownika. Każdy z nas jest kimś
wyjątkowym, a mechanizmy naszego postępowania są na szczęście wielką tajemnicą.
Marek Bugdol - dr hab. nauk ekonomicznych (zarządzanie),
zatrudniony na stanowisku profesora w Instytucie Ekonomii i Zarządzania Uniwersytetu
Jagiellońskiego.
Spis treści
Wprowadzenie
Rozdział 1. Gry społeczne w organizacji
1.1. System i struktura społeczna organizacji
1.2. Role społeczne
1.3. Organizacja areną polityczną
1.4. Gry społeczne - podstawowe pojęcia
1.5. Działania zbiorowe i "wspólne pastwisko"
1.6. Zwolennicy teorii dramaturgicznej
1.7. Gry społeczne a zadania grupowe
1.8. Przykłady gier społecznych w organizacji
1.9. Współpraca
1.10. Oszukiwanie
Rozdział 2. Zachowania nieetyczne w organizacji
2.1. Zagadnienia wprowadzające
2.2. Konflikty
2.3. Mobbing/bullying
2.4. Molestowanie seksualne
2.5. Romansowanie
2.6. Szantaż
2.7. Sabotaż w miejscu pracy
2.8. Plotkowanie w miejscu pracy
2.9. Kradzież
2.10. Kłamstwo
2.11. Inwigilacja i donoszenie
2.12. Znieważenie
2.13. Zdrada
2.14. Łapówkarstwo
2.15. Protekcja i faworyzacja
Rozdział 3. Zarządzanie zachowaniami nieetycznymi
3.1. Koncepcje zarządzania a zachowanie pracownicze
3.2. Formalne struktury organizacyjne a zachowania pracownicze
3.3. Szkolenia a zachowania pracownicze
3.4. Kodeksy etyczne i procedury zarządzania
3.5. Znaczenie przywództwa
3.6. Znaczenie jakości życia w miejscu pracy
3.7. Wyrażanie uznania i szacunku
3.8. Dyscyplina pracy a zachowania pracownicze
3.9. Pomaganie pracownikom
3.10. Zarządzanie pracownikami trudnymi
Zakończenie
Bibliografia
212 stron, B5, miękka oprawa