14 zasad zarządzania wiodącej firmy produkcyjnej świata
We wszystkich fabrykach Toyoty cały czas doskonali się proces produkcji
i rozwija się placówki badawczo-rozwojowe. W konsekwencji koncern odnotowuje
stały wzrost udziału w rynku, osiągając znacznie większe zyski niż inni
producenci samochodów. A liderzy gospodarczy z całego świata nie szczędzą
pochwał.
Profesor Jeffrey Liker pracując przez dwadzieścia lat nad tą książka miała
pełną swobodę dostępu do szefów firmy, jej pracowników, fabryk w Japonii
i Stanach Zjednoczonych. W Drodze Toyoty ujawnia 14 fundamentalnych
zasad zarządzania, na których wspiera się słynny na całym świecie system
"szczupłej produkcji" Toyoty. Czytelnik dowie się, jak firma tworzy idealne
środowisko wdrażania technik i narzędzi szczupłej produkcji poprzez
- tworzenie atmosfery ciągłej poprawy i uczenia się,
- zaspokajanie potrzeb klienta (a zarazem eliminowanie marnotrawstwa),
- osiąganie wysokiej jakości bez poprawek,
- wychowywanie własnych liderów, zamiast pozyskiwać ich spoza firmy,
- kształcenie wszystkich pracowników w umiejętności rozwiązywania
problemów,
- rozwijanie firmy wraz z jej dostawcami i partnerami -
z korzyścią dla wszystkich stron.
System Toyoty zainicjował globalną rewolucję w branżach produkcyjnych
i usługowych. Droga Toyoty wyjaśnia ewolucję systemu produkcji firmy jako
nowego paradygmatu doskonałości wytwarzania. Opisuje firmy z branż tak
różnorodnych jak opieka zdrowotna, przemysł ciężki, produkcja farmaceutyków
i budownictwo, które stosując metody Toyoty, osiągają spektakularną poprawę
wyników.
Książka objaśnia, w jaki sposób można stworzyć kulturę jakości
w stylu Toyoty. Jak poprawić tempo procesów w firmie, podnieść jakość
produktu i usługi oraz obniżyć koszty - bez względu na to, w jakiej branży
działa. Droga Toyoty jest inspirującym przewodnikiem dla wszystkich, którzy
chcą naśladować niezwykły sukces tej firmy.
Dr Jeffrey K. Liker jest profesorem inżynierii przemysłowej
i operacyjnej University of Michigan oraz współzałożycielem dwóch programów
prowadzonych na tym uniwersytecie: japońskiego zarządzania technologią
i certyfikatu szczupłego wytwarzania i rozwoju produktu. Był czterokrotnie
wyróżniany nagrodą Shingo Prize for Excellence. Jego prace na temat Toyoty ukazywały
się w "The Harvard Business Review", "Sloan Management Review"
i innych czołowych pismach naukowych. Dr Liker jest prezesem Optprise, firmy
doradczej specjalizującej się w zagadnieniach szczupłego przedsiębiorstwa
i zarządzania łańcuchem dostaw. Był redaktorem książki Becoming Lean:
Experiences of U. S. Manufacturers wyróżnionej w roku 1998 nagrodą Shigeo
Shingo za doskonałość w dziedzinie badań nad wytwórczością.
SPIS TREŚCI
Słowo wstępne (Gary Convis)
Wprowadzenie .
Podziękowania .
CZĘŚĆ I ŚWIATOWA POTĘGA DROGI TOYOTY
1. Droga Toyoty. Doskonałość operacyjna jako broń strategiczna
2. W jaki sposób Toyota stała się najlepszym producentem na świecie. Historia
rodziny Toyoda i systemu produkcyjnego Toyoty
3. Sedno systemu produkcji Toyoty: eliminacja strat
4. 14 zasad drogi Toyoty. Krótki opis kultury systemu produkcyjnego Toyoty
5. Droga Toyoty w praktyce; "bezkompromisowe" opracowanie Lexusa
6. Droga Toyoty w praktyce: Prius - nowe stulecie, nowe paliwo, nowy proces
projektowania
CZĘŚĆ II ZASADY ZARZĄDZANIA DROGI TOYOTY
Dział I. Dalekosiężna koncepcja
7. Zasada l. Opierać decyzje w zarządzaniu na dalekosiężnej koncepcji - nawet
kosztem krótkoterminowych wyników finansowych
Dział II. Odpowiedni proces prowadzi do odpowiednich wyników
8. Zasada 2. Stworzyć ciągły i płynny proces ujawniania problemów
9. Zasada 3. Wykorzystać systemy "ciągnięcia", aby uniknąć nadprodukcji
10. Zasada 4. Wyrównywać obciążenie pracą (heijunka)
11. Zasada 5. Stworzyć kulturę przerywania procesów w celu rozwiązywania
problemów, by od razu uzyskiwać właściwą jakość
12. Zasada 6. Standardowe zadania są podstawą ciągłej poprawy i upełnomocniania
pracowników
13. Zasada 7. Stosować kontrolę wizualną, aby żaden problem nie pozostał w ukryciu
14. Zasada 8. Stosować wyłącznie niezawodną, gruntownie sprawdzoną technologię
służącą pracownikom i procesom
Dział III. Wzbogacać organizację, dbając o rozwój własnych ludzi i partnerów
15. Zasada 9. Wychowywać liderów, którzy gruntownie rozumieją pracę, żyją
ogólną koncepcją firmy i nauczają innych
16. Zasada 10. Wykształcić wyjątkowych ludzi i zespoły realizujące ogólną
koncepcję firmy
17. Zasada 11. Szanować szeroką sieć partnerów i dostawców, rzucając im wyzwania
i pomagając im w doskonaleniu się
Dział IV. Stałe rozwiązywanie fundamentalnych problemów jest siłą napędową
uczenia się organizacji
18. Zasada 12. Angażować się osobiście, aby gruntownie zrozumieć sytuację (genchi
genbutsu)
19. Zasada 13. Podejmować decyzje powoli, w drodze konsensusu i starannie rozważając
wszystkie możliwości; szybko wdrażać decyzje (nemawashi)
20. Zasada 14. Zostać organizacją uczącą się dzięki niestrudzonej refleksji (hansei)
i ciągłej poprawie (kaizen)
CZĘŚĆ III JAK WPROWADZIĆ WŁASNĄ ORGANIZACJĘ NA DROGĘ TOYOTY
21. Droga Toyoty jako sposób na przekształcenie organizacji technicznych i
usługowych
22. Tworzenie szczupłego, uczącego się przedsiębiorstwa metodami zapożyczonymi z
drogi Toyoty
Bibliografia
Zalecana literatura
Indeks
468 stron, miękka oprawa, obwoluta, format 158/233