Autorka zrealizowała ambitny cel określenia całej złożoności procesu zarządzania
operacjami zagranicznymi, przyjmując w tym celu perspektywę korporacji transnarodowych.
Szczególną uwagę zwróciła na kwestie otoczenia międzynarodowego. (...) W opracowaniu
położono nacisk na zarządzanie personelem wielokulturowym, opracowywanie strategii
międzynarodowej oraz tworzenie struktur organizacyjnych dla operacji międzynarodowych.
(...)
Autorka odpowiada na trudne dla tej dziedziny pytania:
- Czym jest zarządzanie międzynarodowe?
- Na jakie aspekty otoczenia muszą zwrócić uwagę
menedżerowie odpowiedzialni za operacje zagraniczne?
- Jak powstają przedsiębiorstwa transnarodowe?
- Co jest kluczem do sukcesu w zarządzaniu działalnością
międzynarodową?
- Jak zarządzać wybranymi funkcjami firmy w skali
międzynarodowej?
- Czym jest strategia międzynarodowa?
- Jakie struktury organizacyjne towarzyszą międzynarodowej
działalności firmy?
Na podstawie literatury przedmiotu oraz własnych analiz zostały
sformułowane uwagi mające istotne znaczenie dla praktycznego wykorzystania w celu
wzrostu efektywności zarządzania międzynarodowego. Autorka trafnie uzasadnia tezy, iż
dla osiągnięcia sukcesu w biznesie międzynarodowym konieczne jest zrozumienie i
szanowanie różnic. W celu skutecznego funkcjonowania firmy wchodzą w powiązania
sieciowe, w których podstawowym czynnikiem sukcesu jest przepływ wiedzy i innowacji.
Równoważenie zalet i wad zagranicznego zaangażowania firmy jest ważnym wyzwaniem dla
zarządzania międzynarodowego.
Z recenzji prof. zw. dr. hab. Zdzisława W. Puśleckiego
Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu
Małgorzata
Rozkwitalska - dr nauk ekonomicznych,
adiunkt w Katedrze Zarządzania Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej.
Absolwentka Zarządzania i marketingu Akademii Morskiej w Gdyni. Wykłada podstawy
zarządzania oraz zarządzanie międzynarodowe. Autorka publikacji z zakresu
międzynarodowych stosunków ekonomicznych i biznesu międzynarodowego w języku polskim i
angielskim. Łączy teorię z praktyką, współpracuje z firmami konsultingowymi.
Spis treści:
Wprowadzenie
Część I. Otoczenie międzynarodowe przedsiębiorstw - uwarunkowania
zarządzania międzynarodowego
Rozdział 1. Otoczenie międzynarodowe: globalizacja i biznes
międzynarodowy - wyzwania dla zarządzania
Rozdział 2. Struktura gospodarki światowej - otoczenie ekonomiczne
Rozdział 3. Uwarunkowania prawne i polityczne biznesu międzynarodowego
Rozdział 4. Technologia i środowisko naturalne
Rozdział 5. Wymiar kulturowy zarządzania międzynarodowego
Część II. Proces umiędzynarodowienia przedsiębiorstw
Rozdział 6. Istota internacjonalizacji
Rozdział 7. Teorie internacjonalizacji przedsiębiorstw i zarządzania
międzynarodowego
Rozdział 8. Formy umiędzynarodowienia przedsiębiorstw
Rozdział 9. Offshoring w biznesie międzynarodowym
Część III. Zarządzanie w korporacjach transnarodowych
Rozdział 10. Korporacje transnarodowe
Rozdział 11. Zarządzanie kulturą w korporacjach transnarodowych
Rozdział 12. Zarządzanie procesami interpersonalnymi w korporacjach
transnarodowych: komunikacja międzykulturowa, zespoły, konflikt
Rozdział 13. Zarządzanie zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwach
transnarodowych: motywowanie i przewodzenie, ocenianie i nagradzanie
Rozdział 14. Marketing międzynarodowy
Rozdział 15. Wybrane aspekty zarządzania finansami i nadzoru
w przedsiębiorstwach transnarodowych
Część IV. Strategie i struktury zarządzania międzynarodowego
Rozdział 16. Budowa strategii międzynarodowej
Rozdział 17. Rodzaje strategii w zarządzaniu międzynarodowym
Rozdział 18. Organizowanie międzynarodowych operacji
Rozdział 19. Strategia a zarządzanie filiami zagranicznymi
Zakończenie
Wykaz wybranej literatury
437 stron, B5, miękka oprawa