Podręcznik kierowany jest do studentów wyższych uczelni, jako lektura do nauki
przedmiotów: Psychologia w Zarządzaniu, Psychologia i Socjologia Zarządzania,
Zarządzanie Personelem, Psychologia i Socjologia Pracy, Kierowanie Zespołem itp. Stanowi
kompendium wiedzy na temat roli i problemów człowieka w organizacji. Składa się z
dwóch części: poświęconej działaniom pojedynczego człowieka w środowisku pracy
oraz działalności zespołów pracowniczych.
Książka może być pomocna również dla menadżerów zainteresowanych metodami
oceniania i motywowania pracowników, przezwyciężania konfliktów oraz skuteczniejszego
kierowania.
Spis treści
Wstęp
Część I. Psychologiczne aspekty zarządzania
Rozdział 1. Człowiek w procesie zarządzania
1.1. Istota natury ludzkiej w organizacji
1.2. Człowiek w koncepcji behawiorystycznej
1.2.1. Przesądy
1.2.2. Wgląd
1.3. Członek organizacji w ujęciu psychodynamicznym
1.4. Idealizacja człowieka w psychologii humanistycznej
1.5. Model człowieka w koncepcji poznawczej
Rozdział 2. Wykorzystanie cech i zdolności pracowników
2.1. Efektywne działanie jako zależność potencjału ludzkiego od interakcji
2.2. Różnice interpersonalne
2.3. Różnice intrapersonalne
2.4. Zasoby osobiste
2.5. Klasyfikacja zasobów osobistych
2.6. Wewnętrzna załoga
2.7. Uwaga jako czynnik skuteczności działania
2.8. Wykorzystanie wiedzy, inteligencji i doświadczenia pracowników
2.9. Charakter -jego pojęcie, struktura oraz wartość w ocenie pracowników
Rozdział 3. Motywacja
3.1. Metody pobudzania do pracy
3.2. Płaca środkiem motywacyjnym
3.3. Niematerialne formy motywowania
3.4. Wpływ zachowań pracowniczych na motywację
3.5. Teoria X i Y
3.6. Modele motywacji
3.7. Pracownik i jego potrzeby
3.8. Klasyfikacja potrzeb
3.9. Współczesne poglądy na temat motywacji
3.9.1. Teoria potrzeb
3.9.2. Teoria sprawiedliwości
3.9.3. Teoria oczekiwań
3.9.4. Teoria wzmocnienia
3.9.5. Teoria wyznaczania celów
Rozdział 4. Trudności psychologiczne w zarządzaniu
4.1. Wypalenie psychiczne
4.2. Dysonans poznawczy
4.3. Błędy postrzegania
4.3.1. Zaburzenia percepcji
4.3.2. Stereotypy
4.4. Stres
4.4.1. Pojęcie stresu
4.4.2. Źródła stresu
4.4.3. Konsekwencje stresu
4.5. Emocje
4.6. Agresja
4.7. Lęk
4.8. Instynkt
4.9. Narcyzm
4.10. Sytuacje kryzysowe
4.11. Konkurencja
Rozdział 5. Autorytet w zarządzaniu
5.1. Psychologiczne znaczenie autorytetu kierownika
5.2. Cechy dobrego kierownika
5.3. Charyzma jako źródło władzy kierowniczej
5.4. Wzorce zachowań wybitnych menedżerów
5.4.1. Wzorce zachowań wybitnych menedżerów w świetle badań
5.4.2. Profil menedżera doskonałego
5.4.3. Błąd menedżera - przykład zachowania
Rozdział 6. Ocena pracowników
6.1. Ocenianie
6.2. Cele oceniania
6.3. Ocenianie systemowe i cechy tego systemu
6.4. Podstawowe elementy systemu oceny pracowników
6.5. Rola systemu ocen w polityce kadrowej
6.6. Warunki wprowadzania systemu ocen w przedsiębiorstwie
6.7. Metody i techniki oceniania
6.8. Typowe błędy w ocenach pracowników
6.9. Uwarunkowania kulturowe oceny pracowników
Część II. Socjologiczne aspekty zarządzania
Rozdział 7. Zespoły w procesie zarządzania
7.1. Interakcje
7.2. Przynależność do grup
7.3. Współzawodnictwo i współpraca
7.4. Współzależność społeczna
7.5. Zespół w organizacji
7.6. Fazy rozwoju zespołu
7.7. Zespół pracowniczy
7.7.1. Podstawy funkcjonowania zespołu pracowniczego
7.7.2. Wielkość zespołu
7.7.3. Spójność zespołu
7 7.4. Normy zespołowe
7 7.5. Funkcje zespołu
7.8. Role zespołowe
7.9. Zespół zadaniowy
7.10. Kultura organizacyjna
7 10.1. Wielokulturowość w ramach organizacji
7.10.2. Klimat zespołu pracowniczego
7.11. Struktura organizacyjna: podstawowe typy, ich zalety i wady
7.11.1. Struktury smukłe i płaskie
7 11.2. Struktury scentralizowane i zdecentralizowane
7 11.3. Struktury sformalizowane i niesformalizowane
7.11.4. Struktury proste i złożone
7 11.5. Struktury liniowe, liniowo-sztabowe i funkcjonalne
7.11.6. Struktura macierzowa
7.12. Podsystemy w zespole
Rozdział 8. Motywowanie i efektywność zespołu
8.1. Umiejętność pracy z ludźmi
8.2. Gospodarowanie zasobami ludzkimi
8.3. Efektywność zespołu
8.4. Bariery efektywności zespołu
8.5. Metody stymulowania efektywności pracy zbiorowej
8.6. Koła jakości
8.7. Wskazówki heurystyczne
Rozdział 9. Rozwiązywanie problemów w zespole
9.1. Syndrom zbiorowego myślenia
9.2. Zespołowe bariery zachowań pracowniczych
9.3. Zalety zbiorowego rozwiązywania problemów
9.4. Proces rozwiązywania problemów
9.5. Twórcze rozwiązywanie problemów
9.6. Fazy twórczego rozwiązywania problemów
9.7. Konflikty w organizacjach
9.8. Źródła konfliktów
9.9. Przezwyciężanie konfliktów
9.10. Modele stylów kierowania konfliktem
9.11. Negocjacje w warunkach konfliktu
9.12. Porównanie strategii negocjacji, walki i współpracy
Rozdział 10. Kierowanie zespołem
10.1. Założenia koncepcji zarządzania zasobami ludzkimi
10.2. Kierowanie zespołem
10.3. Role i zadania kierownika
10.4. Typy kierowników
10.5. Rodzaje aktywności kierowniczej
10.6. Formy partycypacji
10.7. Style kierowania
Rozdział 11. Potencjał kierowniczy w organizacji
111. Przywództwo jako próba ukierunkowanego oddziaływania społecznego
11.2. Proces oddziaływania i warunki jego pomyślności
11.3. Potencjały oddziaływania (społeczne postawy władzy)
11.4. Aspekty socjologiczne zasad zarządzania
11.5. Metody zarządzania skierowane na poprawę stosunków międzyludzkich
11.6. Metoda zarządzania przez konflikty
11.7. Metody zarządzania przez intuicję
11.8. Metody doskonalenia kierowników
11.9. Kierowniczy trening wrażliwości
11.10. Siatka kierownicza
Rozdział 12. Rozwój teorii zarządzania w kontekście problemów socjologicznych
Bibliografia
Indeks
204 strony, B5, miękka oprawa