Jakość to nadrzędna idea każdego przedsiębiorstwa. Kierujemy się nią w
planowaniu działań, konstruowaniu i wytwarzaniu produktów i usług, wyborze partnerów
biznesowych. Jednak najczęściej postrzegamy jakość wycinkowo, nie zdając sobie sprawy
ze złożoności tego zagadnienia i wzajemnych oddziaływań poszczególnych jego
aspektów. Założenie realizacji "najwyższej jakości" pozostaje więc pustą
deklaracją; w praktyce zaledwie dotykamy problemu. Dodatkowo okazuje się, że w wielu
przedsiębiorstwach nie są znane w ogóle normy ISO serii 9000, a przecież są to
narzędzia zarządzania jakością, w powszechnej świadomości specjalistów, uważane za
najbardziej popularne. Równie niedostateczna jest znajomość zagadnień etyki, ochrony
środowiska i społecznej odpowiedzialności. Na jakość życia w pracy i poza nią już
w ogóle mało kto zwraca uwagę, a przekłada się ona bezpośrednio na wydajność i
wyniki pracy.
Spis treści:
WSTĘP
ROZDZIAŁ 1. Jakość życia w kontekście zarządzania przedsiębiorstwem
1.1. Jakość życia i jakość życia w pracy
1.2. Obciążenie pracą a jakość życia
1.3. Badanie jakości życia pracowników
1.4. Jakość życia kobiet we współczesnych organizacjach
ROZDZIAŁ 2. Filozofia Kompleksowego Zarządzania Jakością TQM
2.1. Zarys koncepcji TQM
2.2. Zasady funkcjonowania organizacji stosujących kompleksową jakość
2.3. Przeszkody w realizacji zasad TQM
2.4. Przywództwo we wdrażaniu koncepcji TQM
2.5. Japońska filozofia zarządzania jakości?
ROZDZIAŁ 3. System zarządzania jakością w przedsiębiorstwie
3.1. Przedsiębiorstwo jako system
3.2. Międzynarodowa organizacja normalizacyjna
3.3. System zarządzania jakością według norm ISO serii 9000
3.4. Systemy zarządzania jakością w modelach nagród jakości
3.4.1. Nagroda Deminga
3.4.2. Nagroda Malcolma Baldrige\'a
3.4.3. Europejska nagroda jakości REFQM
3.4.4. Polska nagroda jakości
ROZDZIAŁ 4. Rola wiedzy w systemie zarządzania jakością
4.1. Zasoby wiedzy w organizacji
4.2. Proces zarządzania wiedzą
4.3. Organizacja ucząca się
4.4. Kapitał intelektualny
4.5. Organizacja inteligentna
ROZDZIAŁ 5. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa - szersze ujęcie
jakości
5.1. Nowa rola przedsiębiorstwa
5.2. Różne poglądy na społeczne role przedsiębiorstwa
5.3. Rola etyki w zarządzaniu firmą
5.4. Organizacyjny system wartości
5.5. Skuteczny system CSR
5.6. Instrumenty odpowiedzialnego zarządzania
5.6.1. Global Compact
5.6.2. Norma AA 1000
5.6.3. Norma SA 8000
5.6.4. Green Paper
5.6.5. Wytyczne ISO w aspekcie CSR
Uwagi końcowe
Bibliografia
Spis rysunków
256 stron, B5, miękka oprawa