Innowacja
jest efektem całego procesu innowacyjnego, więc zarządzać należy całym procesem
innowacyjnym.
Tłem
wszystkich rozważań dotyczących zarządzania działalnością innowacyjną na
wszystkich poziomach jest gospodarka oparta na wiedzy. Współczesne zarządzanie
działalnością innowacyjną na każdym z wymienionych szczebli będzie rozpatrywane w
następujących perspektywach:
l globalizacji;
l wiedzy i nauki jako
czynnikach sprawczych wszelkich działań innowacyjnych;
l ekologicznej, co oznacza,
że wszelkie decyzje o wdrażaniu pomysłów innowacyjnych muszą być nakierowane na
poszanowanie zasobów przyrody;
l konkurencji – bowiem w
takich warunkach ekonomicznych żyjemy.
W
niniejszej pracy prezentowane będą przede wszystkim ekonomiczne i społeczne aspekty
zarządzania.
Spis treści:
Wstęp
ROZDZIAŁ 1. Zręby teorii innowacji
1.1. Pojęcie innowacji
1.2. Proces innowacyjny
1.3. Źródła innowacji
1.4. Łańcuch tworzenia wartości innowacji
ROZDZIAŁ 2. Potencjał działalności innowacyjnej
2.1. Pojęcie potencjału działalności innowacyjnej
2.2. Elementy potencjału działalności innowacyjnej
2.3. Pomiar potencjału działalności innowacyjnej
ROZDZIAŁ 3. Systemy i makrosystemy innowacji opartej na wiedzy
3.1. Wprowadzenie
3.2. Makrosystem innowacji w UNESCO i UNIDO
3.3. Systemy i makrosystemy innowacji w USA
3.4. Systemy zarządzania wiedzą i innowacjami w Japonii
3.5. System zarządzania wiedzą i innowacjami w Unii Europejskiej (UE)
3.6. Strategia Lizbońska UE
3.7. Narodowe systemy i makrosystemy innowacji opartej na wiedzy
3.8. Narodowy makrosystem innowacji opartej na wiedzy w Polsce
3.8.1. Strategia Rozwoju Kraju (SRK)
3.8.2. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia (NSRO) a Program Operacyjny Innowacyjna
Gospodarka (PO 1G)
3.8.3.Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
ROZDZIAŁ 4. Regionalne Systemy Innowacji
4.1. Istota Regionalnego Systemu Innowacji i zasady jego budowy
4.2. Parki technologiczne i grona
4.3. Regionalne Systemy Innowacji a Regionalne Strategie Innowacji
4.4. Wdrażanie Regionalnych Systemów Innowacji
4.5. Doświadczenie polskich regionów w budowie Regionalnych Systemów Innowacji.
4.6. Podsumowanie
ROZDZIAŁ 5. Firma innowacyjna
5.1. Istota i cechy firmy innowacyjnej
5.2. Aktywność innowacyjna firm
5.3. Mierniki aktywności innowacyjnej firm
5.4. Elementy zarządzania działalnością innowacyjną
5.5. Psychologiczne aspekty działań innowacyjnych
ROZDZIAŁ 6. Strategie innowacji
6.1. Strategie innowacji w ogólnych strategiach firmy
6.2. Diagnoza uwarunkowań działalności innowacyjnej firmy
6.3. Audyt technologiczny
6.4. Rodzaje strategii innowacji
6.5. Możliwość zastosowania Strategicznej Karty Wyników (SKW) w sporządzaniu i
realizacji strategii innowacji
6.6. Baza informacyjna dla strategii działalności innowacyjnej
ROZDZIAŁ 7. Korzyści i koszty działalności innowacyjnej
7.1. Interpretacja korzyści i kosztów działalności innowacyjnej
7.2. Problem efektywności działalności innowacyjnej
7.3. Metody szacowania kosztów i korzyści oraz efektywności działalności innowacyjnej
7.4. Wartość firmy a innowacje
7.5. Podsumowanie
ROZDZIAŁ 8. Finansowanie projektów innowacji
8.1. Wprowadzenie
8.2. Projekt innowacji
8.3. Potencjalne źródła finansowania projektów innowacji
8.4. Uwarunkowania wyboru źródła finansowania projektu innowacji
8.5. Procedury przygotowania projektu innowacji do wystąpienia o uzyskanie środków
finansowych na jego realizację
8.6. Propozycje rozwiązań finansowych dla wdrożeń projektów innowacji stanowiących
rezultaty badań naukowych programu wieloletniego
8.7. Zakończenie
ROZDZIAŁ 9. Marketingowe wsparcie procesów innowacyjnych
9.1. Ogólna charakterystyka marketingowego wsparcia procesów innowacyjnych
9.2. Rynek innowacji i jego uczestnicy
9.3. Marketing w instytucjach generujących pomysły nowych rozwiązań innowacyjnych
9.4. Marketing w jednostkach sfery nauki
9.5. Marketingowy kontekst procesu innowacyjnego na poziomie przedsiębiorstw
ROZDZIAŁ 10. Interakcje między wizerunkiem, tożsamością i reputacją firmy a
działalnością innowacyjną
10.1. Wstęp
10.2. Tożsamośćwe wizerunek i reputacja w kontekście działalności innowacyjnej
10.3. Innowacyjny wizerunek firmy w gospodarce opartej nawiedzy
10.4. Tożsamość i audyt tożsamości w kontekście działalności innowacyjnej
10.5. Wizerunek w kontekście działalności innowacyjnej
10.6. Reputacja w kontekście działalności innowacyjnej
10.7. Zakończenie
ROZDZIAŁ 11. Świadomość innowacyjna społeczeństwa
11.1. Drogi rozwoju świadomości innowacyjnej
11.2. Organizacje pozarządowe - innowacja społeczna powstała w wyniku zmiany
świadomości społecznej w latach 1989-2008
11.3. Podnoszenie innowacyjności gospodarki w programach wyborczych partii politycznych
Uwagi końcowe
478 stron, B5, oprawa miękka