Nasilającym się problemem zarówno w rodzinach, jak i placówkach
przedszkolnych i szkolnych [...] jest obecnie nadpobudliwość, impulsywność oraz
zespół nadpobudliwości psychoruchowej określanych skrótem ADHD. Problem ten zaczyna
być nie tylko zauważany, ale podejmuje się coraz szersze działania zmierzające do
wczesnego objęcia opieką dzieci z tym zespołem, jak również stworzenia im
odpowiednich warunków, aby mogły w sposób jak najpełniejszy stać się
współuczestnikami życia społecznego.
Książka ta może spełnić to zadanie – poza informacyjnym, teoretycznym został
podjęty przez współautorów trud zaprezentowania indywidualnie przedstawionych prób
rozwiązań trudności występujących w pracy z dzieckiem z zespołem nadpobudliwości
psychoruchowej,
Praktyczna część stanowi istotny wkład w niesienie pomocy
nauczycielom, terapeutom i rodzicom w pokonywaniu trudności i wyznaczaniu celów
działań wspomagających.
Jestem pewien, iż książka będzie istotnym wkładem z jednej strony w przedstawienie w
oparciu o rzetelne opracowania najnowszych i bardzo konkretnych czynników mogących mieć
wpływ na występowanie zespołu nadpobudliwości psychoruchowej, z drugiej strony –
ukazaniem możliwości i perspektywy praktycznie ukierunkowanej modelowej pracy z
dzieckiem i jego rodziną.
Spis treści:
CZĘŚĆ I. TEORIA
- Adam K. Gogacz; ADHD - czyj to problem?
- Wanda Baranowska; Sytuacja dziecka z ADHD w polskim systemie diagnostycznym
- Mariola Świderska; Neurofizjologia mózgu a syndrom ADHD
- Marta Lebiedzik; Zespół ADHD jako współtowarzyszący dysleksji w aspekcie
edukacyjnym
- Barbara Wiśniewska; Współwystępowanie u dzieci i młodzieży z ADHD innych zaburzeń
klinicznych i ich etiologia
CZĘŚĆ II. PRAKTYKA
- Wanda Baranowska; Wybrane zasady postępowania z dziećmi i młodzieżą z ADHD
- Violetta Florkiewicz; Wybrane propozycje działań podejmowanych podczas terapii
pedagogicznej dzieci z ADHD
- Ewa Ruszkowska; Przegląd metod wspomagania rozwoju dziecka z ADHD w polskim systemie
edukacyjnym
CZĘŚĆ III. SCENARIUSZE ZAJĘĆ
SCENARIUSZ ZAJĘĆ KSZTALCENIA ZINTEGROWANEGO
Koty i kotki
SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W GIMNAZJUM
Reporter nad brzegami Świtezi
SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W GIMNAZJUM
Obraz jesienny w wierszu Felicjana Faleńskiego "Zakończenie"
SCENARIUSZ ZAJ A TERAPII PEDAGOGICZNEJ
"Tajemnice zaczarowanego lasu" - ćwiczenia i zabawy doskonalące koncentrację
uwagi
SCENARIUSZ ZAJĘĆ TERAPII PEDAGOGICZNEJ
"Czy leci z nami pilot?" - niezapomniana podróż Ćwiczenia i zabawy
zmniejszające nadaktywność ruchową u dzieci
SCENARIUSZ ZAJĘĆ INTEGRUJĄCYCH
Klasa szkolna.
Jesteśmy różni, ale jesteśmy wspólnotą. Jesteśmy silni, mamy wspólne cele,
uznajemy te same wartości, potrzebujemy jedynie reguł współdziałania
SCENARIUSZ ZAJĘĆ INTEGRUJĄCYCH
"W poszukiwaniu zaginionych" Uczymy się współdziałania
172 strony, A5, oprawa miękka