W międzynarodowym bestsellerze, Droga Toyoty tłumaczono sukces tej firmy rewolucyjnym
modelem 4P, którego elementami składowymi jest filozofia, ludzie, proces i rozwiązywanie
problemów. Teraz, w książce Kultura Toyoty, autorytety w zakresie Toyoty,
Jeffrey Liker i Michael Hoseus ujawniają, w jaki sposób Toyota wybiera,
rozwija i motywuje swoich ludzi, aby zaangażowali się w proces wytwarzania
produktów o najwyższej jakości. Z tej książki możesz dowiedzieć się, jak
zrobić to w swojej firmie.
Kultura Toyoty poświęcona jest „systemom ludzkim”, które Toyota
wprowadziła po to, by wzmocnić zasady zaufania, obopólnego dobrobytu i perfekcji
w swoich zakładach, salonach dilerskich i biurach na całym świecie. Autorzy
zaczynają od przyjrzenia się procesowi ewolucji kultury Toyoty i zastanawiają
się, dlaczego to właśnie ludzie są „sercem i duszą” Drogi Toyoty. Firma
stosuje czteroetapowy proces rozwijania i zatrzymywania doskonale przygotowanych
pracowników. Oto te etapy: przyciąganie, rozwijanie, angażowanie i inspirowanie.
Na podstawie wielu przykładów zaczerpniętych z długoletnich badań Likera oraz
osobistego doświadczenia Hoseusa jako kierownika Toyoty, książka ta zapewnia
narzędzia, które pozwalają:
• znaleźć kompetentnych, zdolnych i chętnych pracowników,
• rozpocząć proces szkolenia i „uspołeczniania”
zatrudnianych pracowników,
• ustalać i komunikować kluczowe wskaźniki efektywności na
każdym poziomie organizacji,
• szkolić pracowników tak, aby byli w stanie rozwiązywać
problemy i nieustannie usprawniali wykonywane przez siebie procesy,
• rozwijać liderów, którzy żyją filozofią firmy i uczą jej
innych,
• nagradzać doskonałą pracę i zapewniać pomoc tym, którzy
zostają z tyłu
Kultura Toyoty, która obejmuje całą firmę, stanowi podstawę jej sukcesu jako
globalnego lidera pod względem doskonałości operacyjnej. Aby pomóc innym firmom stać
się „Toyotą” w ich branży, autorytety w zakresie Toyoty – Jeffrey Liker
oraz Michael Hoseus – przedstawiają tajniki tworzenia i utrzymywania kultury
nakierowanej na ludzi, która zapewnia spójny rozwój, innowację, zyskowność i doskonałość.
Dzięki pełnemu dostępowi do dyrektorów, menedżerów i fabryk na całym świecie,
autorzy mogą pokazać, w jaki sposób każda firma może zbudować kulturę
ciągłego doskonalenia, poprzez:
- przyciąganie, rozwijanie i angażowanie wyjątkowych osób
- zachęcanie do rozwiązywania problemów na wszystkich poziomach organizacji
- sprawianie, by kierownictwo stawało się odpowiedzialne przed pracownikami
- inspirowanie pracowników do tego, by angażowali się na rzecz firmy, rodziny i społeczeństwa
- zmianę działu HR w arbitrów uczciwego i spójnego postępowania
- wykorzystywanie odgórnego i oddolnego procesu planowania w celu angażowania
wszystkich w proces osiągania przełomowych celów.
Książka oferuje wgląd w fascynującą kulturę Toyoty ze zwróceniem
szczególnej uwagi na niuanse procesu przenoszenia i odtwarzania tej kultury
w różnych zakładach i biurach na całym świecie. Te wyjątkowe szczegóły
są właśnie tym, czego potrzebuje Twoja firma, aby móc skorzystać z doświadczeń
Toyoty.
JEFFREY K. LIKER, autor bestsellera Droga Toyoty, jest profesorem
inżynierii przemysłowej i operacyjnej na University of Michigan, a także współwłaścicielem
firmy konsultingowej Optiprise.
MICHAEL HOSEUS jest dyrektorem wykonawczym organizacji typu non-profit
Center for Quality People and Organizations. Wcześniej przez 12 lat pracował w zakładzie
Toyoty w Georgetown w stanie Kentucky jako lider grupy, kierownik montażowni
oraz dyrektor działu HR.
OPINIE
Toyota pokazuje jak wykorzystać swój potencjał, aby być organizacją uczącą się,
jak kroczyć codziennie drogą Kaizen. Toyota jest wzorcem i źródłem inspiracji
dla wielu z nas. Książka KULTURA TOYOTY. SERCE I DUSZA FILOZOFII TOYOTY to ważna
pozycja, dzięki której mamy
szansę lepiej zrozumieć fenomen Toyoty i zainspirować się do poszukiwania
własnej drogi.
- Mariusz Bryke, KAIZEN Institute Polska
696 stron, oprawa miękka