Czy istnieje coś takiego jak "szósty zmysł"?
Jak to się dzieje, że ludzie w najbardziej krytycznych sytuacjach są w
stanie podejmować właściwe decyzje?
Korzystają z mocy intuicji? A może kierują się racjonalną analizą
sytuacji albo własnym życiowym doświadczeniem?
Gary Klein przez wiele lat prowadził badania dotyczące procesu podejmowania
decyzji. Obserwował ludzi zmuszonych dokonywać błyskawicznych wyborów w momentach
skrajnej niepewności i zagrożenia. Szczególną uwagę poświęcił strażakom,
lotnikom, żołnierzom i lekarzom. Starał się zrozumieć, jak ludzie radzą sobie ze
wszystkimi problemami i trudnościami typowymi dla ich środowisk, w szczególności z
niedoborem informacji, brakiem czasu, nieprecyzyjnie zdefiniowanymi celami czy
zmiennością warunków.
Ta książka to kolekcja fascynujących opowieści o ludziach
działających pod wpływem silnego stresu, presji czasu, świadomości gry o wysoką
stawkę oraz ogromnej odpowiedzialności.
Autor analizuje w niej nasz ukryty potencjał i możliwości, które w nas
drzemią.
- Dlaczego dobrzy ludzie podejmują złe decyzje?
- Czemu służy myślenie metaforyczne?
- Jakie są wady i zalety podejmowania decyzji zespołowych?
- Czego uczą nas nieliniowe sposoby rozwiązywania problemów?
- Czym jest symulacja myślowa i sztuka prognozowania przyszłości?
Spis treści:
Podziękowania (9)
1. Atuty wykorzystywane w podejmowaniu trudnych decyzji (11)
- Cechy naturalnych uwarunkowań procesu decyzyjnego (15)
2. Uczmy się od strażaków (19)
- Kiedy ma się kiepski plan badawczy... (20)
- W poszukiwaniu sposobu realizacji projektu badawczego (25)
3. Model podejmowania decyzji na podstawie rozpoznania (29)
- Słuchanie danych (31)
- Porównywanie kategorii (39)
- Definiowanie modelu podejmowania decyzji na podstawie rozpoznania (39)
- Teoretyczne znaczenie modelu RPD (44)
4. Intuicja (49)
- Zakażone dzieci (59)
- Koszty związane z prowadzeniem badań w terenie (60)
5. Symulacja myślowa (65)
- Polska gospodarka (74)
- Modele symulacji myślowej (78)
- Wyjaśnianie sytuacji (79)
- Prognozowanie przyszłości (82)
- Symulacje myślowe czasami zawodzą (85)
6. Strzały z USS Vincennes (95)
- Strzały z USS Vincennes - chronologia zdarzeń (96)
- Wydarzenia wcześniejsze (98)
7. Symulacja myślowa a podejmowanie decyzji (109)
- Symulacja myślowa a model RPD (109)
- Przewidywania (112)
- Sposób działania (112)
- Testy modelu RPD w różnych dziedzinach (117)
8. Dostrzeganie punktów dźwigni (133)
9. Nieliniowe aspekty rozwiązywania problemów (143)
- Tradycyjne modele rozwiązywania problemów (150)
- Modele etapowe (151)
- Model sztucznej inteligencji (154)
- Misja Apollo 13 - studium przypadku w zakresie rozwiązywania problemów (159)
- Rozwiązywanie problemów a podejmowanie decyzji (166)
10. Zobaczyć to, co niedostrzegalne (173)
- Prawidłowości (176)
- Anomalie (177)
- Całościowy obraz, czyli orientacja w sytuacji (179)
- Mechanizmy funkcjonowania (180)
- Okazje i improwizacja (181)
- Przeszłość i przyszłość (182)
- Drobne różnice (186)
- Własne ograniczenia (186)
- Doświadczenie a podejmowanie decyzji (190)
11. Opowiadania (207)
- Cechy dobrego opowiadania (211)
- Posługiwanie się opowiadaniami w celu zrozumienia istoty wydarzeń (214)
12. Analogie i metafory (229)
- Logika myślenia metaforycznego (230)
- Logika myślenia analogicznego (233)
13. Czytanie w myślach (249)
14. Umysł zespołowy (267)
- Koncepcja umysłu zespołowego (267)
- Funkcje umysłu zespołowego (270)
- Jak rozwija się umysł zespołowy (271)
- Zespołowe podejmowanie decyzji (275)
- Chaotyczna natura umysłu zespołowego (284)
- Umysł zespołowy jako metafora myślenia (288)
15. Racjonalna analiza i problem hiperracjonalizmu (293)
- Znaczenie analizy racjonalnej (294)
- Istota racjonalnego myślenia (296)
- Ograniczenia logicznego myślenia (297)
- Chochlik (300)
16. Dlaczego dobrzy ludzie podejmują złe decyzje? (307)
- Czy złe decyzje są skutkiem błędów poznawczych? (307)
- Skąd biorą się błędy w sytuacjach naturalnych? (310)
- Wpływ stresu na podejmowanie decyzji (313)
- Problem niepewności (314)
- Doświadczenie a przesądy (318)
17. Podsumowanie (323)
- Twierdzenia zebrane (325)
- Łączenie kompetencji (326)
- Czy można to nazwać nauką? (328)
- Uwagi i spostrzeżenia końcowe (330)
Bibliografia (333)
352 strony, oprawa miękka