Jest to obszerne studium uwarunkowań konsumpcji oraz jej poziomu i struktury, a także
prawidłowości rozwoju w gospodarstwach osób bezrobotnych. W nich procesy podejmowania
decyzji konsumpcyjnych kształtują się w nieco inny sposób aniżeli w pracowniczych
gospodarstwach domowych, uważanych za najbardziej typowe. Problem ujęto w szerokim
kontekście rozważań teoretycznych i empirycznych, odnoszących się do określenia
czynników kształtujących konsumpcję, ich wpływu na podejmowanie decyzji,
elastyczności procesów konsumpcji, hierarchii występujących potrzeb, roli i znaczenia
funduszów podstawowych i swobodnych decyzji. Oceniono także determinanty wpływające na
decyzje zakupu produktów żywnościowych i nieżywnościowych w gospodarstwach domowych o
niepewnych dochodach, czynniki mające wpływ na podejmowane decyzje zakupu usług
gastronomicznych, ale także częstotliwość korzystania z oferty wybranych placówek
gastronomicznych. Rozważono zjawisko naśladownictwa i jego wpływ na zachowania
konsumentów. Podjęto również próbę określenia grup typologicznych konsumentów ze
względu na racjonalność ich zachowań.
Książka jest adresowana do teoretyków i praktyków zajmujących się badaniami rynku
oraz badaniami marketingowymi w różnych działach i na różnych poziomach gospodarki,
przedstawicieli administracji gospodarczej na szczeblu państwa czy regionu, działaczy
organizacji pozarządowych, studentów szkół wyższych różnych kierunków i
specjalności, np. polityki społecznej, polityki gospodarczej, socjologii, marketingu,
zarządzania, handlu czy kulturoznawstwa.
Spis treści
Wstęp
Rozdział I. Decyzje gospodarstw domowych o niepewnych dochodach a teorie
konsumpcji
1.1. Niepewność gospodarstw domowych wynikająca ze stosunku pracy
1.2. Ekonomiczne teorie i koncepcje konsumpcji a zachowania nabywcze gospodarstw domowych
o niepewnych dochodach
1.3. Modele zachowania konsumentów
1.3.1. Zintegrowane modele zachowania konsumenta
1.3.2. Empiryczne modele zachowania konsumenta
1.4. Strategie marketingowe a zachowania nabywcze gospodarstw domowych o niepewnych
dochodach
Rozdział II. Uwarunkowania konsumpcji na przykładzie gospodarstw domowych osób
bezrobotnych w Polsce w latach 2000-2006
2.1. Makroekonomiczne uwarunkowania konsumpcji gospodarstw domowych
2.1.1. Tempo rozwoju gospodarczego kraju
2.1.2. Zmiany na rynku pracy
2.1.3. Inflacja w latach 2000-2006
2.2. Sytuacja dochodowa gospodarstw domowych o niepewnych dochodach
2.2.1. Analiza dochodów pieniężnych na osobę miesięcznie w gospodarstwach domowych o
niepewnych dochodach z osobami bezrobotnymi
2.2.2. Liczebność gospodarstw domowych o niepewnych dochodach z osobami bezrobotnymi
2.3. Poziom i struktura wydatków konsumpcyjnych gospodarstw domowych o niepewnych
dochodach
2.3.1. Analiza wydatków pieniężnych na osobę miesięcznie w gospodarstwach domowych o
niepewnych dochodach z osobami bezrobotnymi
2.3.2. Struktura rzeczowa wydatków konsumpcyjnych w gospodarstwach domowych o niepewnych
dochodach z osobami bezrobotnymi
2.4. Tendencje rozwojowe konsumpcji
2.4.4. Zmiany w spożyciu żywności w gospodarstwach domowych o niepewnych dochodach z
osobą bezrobotną w swoim składzie
2.4.2. Dobra trwałego użytkowania w gospodarstwach domowych o niepewnych dochodach
dotkniętych problemem bezrobocia
Rozdział III. Metodologiczne założenia badania konsumpcji gospodarstw domowych
z osobami bezrobotnymi
3.1. Metodyka badania konsumpcji gospodarstw domowych
3.2. Cel badań i kluczowe hipotezy badawcze
3.3. Charakterystyka wykorzystanych metod i technik badawczych
3.4. Dobór próby badawczej i charakterystyka badanej populacji
3.4.1. Struktura społeczno-demograficzna badanej populacji
3.4.2. Długość okresu bezrobocia
3.4.3. Problem bezrobocia wśród członków rodzin respondentów
Rozdział IV. Sytuacja materialna gospodarstw domowych dotkniętych bezrobociem
4.1. Wysokość dochodów gospodarstw domowych o niepewnych dochodach z osobą
bezrobotną
4.2. Oszczędności w ankietowanych gospodarstwach domowych
4.3. Działania podejmowane w celu poprawy warunków materialnych
4.4. Subiektywna ocena warunków materialnych
4.5. Zmiany w dochodach w wyniku utraty pracy
4.6. Sposoby gospodarowania środkami pieniężnymi
Rozdział V. Zmiany w wydatkach konsumpcyjnych gospodarstwach domowych
dotkniętych bezrobociem
5.1. Ograniczenia i zmiany w konsumpcji
5.1.1. Zmiany i ograniczenia w bieżących wydatkach
5.1.2. Skala ograniczeń w wydatkach konsumpcyjnych
5.2. Hierarchia potrzeb konsumpcyjnych
5.2.1. Czynniki ważności potrzeb
5.2.2. Hierarchia potrzeb według stopnia ich zaspokojenia
5.3. Poziom zaspokojenia potrzeb konsumpcyjnych
Rozdział VI. Warunki mieszkaniowe i wyposażenie gospodarstw domowych
dotkniętych bezrobociem w dobra trwałego użytku
6.1. Sytuacja mieszkaniowa gospodarstw domowych o niepewnych dochodach
6.1.1. Warunki mieszkaniowe i rodzaj zajmowanego mieszkania
6.1.2. Zadowolenie z miejsca zamieszkania i z warunków mieszkaniowych
6.1.3. Pomoc socjalna na cele mieszkaniowe
6.2. Wyposażenie gospodarstw domowych w niektóre dobra trwałego użytku
6.2.1. Zmechanizowany sprzęt gospodarczy
6.2.2. Sprzęt informacyjno-rozrywkowy i mobilny
6.2.3. Okres eksploatacji dóbr trwałego użytku
6.3. Zmiany w wyposażeniu w dobra trwałego użytkowania
Rozdział VII. Zróżnicowanie wydatków konsumpcyjnych w gospodarstwach domowych
osób bezrobotnych
7.1. Struktura wydatków konsumpcyjnych
7.1.1. Wydatki na żywność
7.1.2. Wydatki na utrzymanie i wyposażenie mieszkania
7.1.3. Wydatki na odzież i obuwie
7.1.4. Wydatki na napoje alkoholowe i wyroby tytoniowe
7.1.5. Wydatki swobodnego wyboru
7.2. Zmiany w strukturze wydatków konsumpcyjnych
7.3. Zmiany w spożyciu żywności
7.4. Dochodowa elastyczność popytu na żywność
Rozdział VIII. Zachowania konsumpcyjne gospodarstw domowych osób bezrobotnych
8.1. Zachowania konsumpcyjne
8.1.1. Determinanty wpływające na decyzje zakupu produktów żywnościowych
8.1.2. Korzystanie z usług gastronomicznych
8.1.3. Czynniki wpływające na decyzje zakupu artykułów nieżywnościowych
8.2. Zjawisko naśladownictwa i jego wpływ na zachowania nabywcze
8.3. Typologia ankietowanych gospodarstw domowych
Podsumowanie
Spis wykresów
Spis tabel
Bibliografia
Aneks 1. Kwestionariusz wywiadu
Aneks 2. Tabele
318 stron, B5, miękka oprawa