Współczesna ekonomia stawia w centrum zainteresowania człowieka i jego
potrzeby. Łączy się to z powiązaniem procesów konsumpcji z procesami rozwoju
gospodarczego.
Zarówno funkcjonowanie, jak i rozwój współczesnych systemów gospodarczych, w
dużej mierze uzależnione są od zagregowanego (globalnego) popytu konsumpcyjnego.
Konsumenci, zgłaszając popyt na dobra i usługi konsumpcyjne, wpływają na system
gospodarczy. Dowodzi to, że gospodarstwa domowe poprzez swoje decyzje konsumpcyjne
wpływają na alokację czynników wytwórczych (zasobów) w gospodarce. Istota konsumpcji
wynika z funkcji, jaką spełnia ona we współczesnych społeczeństwach, w których
stała się czynnikiem stymulującym działalność ludzi i zajęła kluczowe miejsce w
systemach ich wartości, wpływając również na kulturę. W konsumpcji zatem
koncentrują się zjawiska społeczne, gospodarcze i kulturowe. Sprawia to, że
zagadnienia związane z konsumpcją mogą być obiektem studiów, i to zarówno kierunków
ekonomicznych, jak i społecznych. Z tego też względu publikacja przeznaczona jest
głównie dla studentów kierunków ekonomicznych, w tym zarządzania, może być
przydatna dla słuchaczy kierunków socjologii i polityki społecznej, a także może
stanowić lekturę uzupełniającą do wykładów z mikro- i makroekonomii oraz wielu
wykładów specjalizacyjnych.
Wstęp
ROZDZIAŁ 1.
KONSUMPCJA - ASPEKT TEORETYCZNY
1.1. Pojęcie konsumpcji
1.2. Rodzaje i formy konsumpcji
1.3. Treść i zakres pojęcia "zachowanie się konsumenta"
1.4. Potrzeby jako podstawa zachowania się konsumenta
1.5. Hierarchizacja potrzeb konsumpcyjnych
1.6. Środki służące zaspokajaniu potrzeb konsumpcyjnych
1.7. Potrzeby konsumpcyjne a popyt
RODZIAŁ 2.
GOSPODARSTWO DOMOWE JAKO PODMIOT KONSUMPCJI
2.1. Pojęcie "gospodarstwo domowe"
2.2. Istota i zakres działania gospodarstw domowych
2.3. Determinanty określające potrzeby gospodarstw domowych
2.4. Podstawowe typy gospodarstw domowych
2.5. Struktura gospodarstw domowych
ROZDZIAŁ 3.
TEORIE KONSUMPCJI
3.1. Mikroekonomiczne teorie konsumpcji
3.2. Makroekonomiczne teorie konsumpcji
3.3. Psychologiczne teorie konsumpcji
ROZDZIAŁ 4.
METODY POMIARU KONSUMPCJI
4.1. Mierniki konsumpcji - wprowadzenie
4.2. Mierniki wzorcowe
4.3. Mierniki przeliczeniowe
4.4. Mierniki struktury konsumpcji
4.5. Mierniki dynamiki konsumpcji
4.6. Mierniki agregatowe
4.7. Mierniki współzależności.
Bibliografia
Spis tabel
Spis rysunków
Spis wykresów
164 strony, A5, oprawa miękka