Książka jest nowoczesnym, przeglądem najważniejszych zagadnień z
zakresu psychologii ekonomicznej, a także dziedzin pokrewnych: ekonomii behawioralnej,
neuroekonomii, teorii gier.
Autor prezentuje modele teoretyczne i badania empiryczne opisujące zachowania
i decyzje finansowe.
Wyjaśnia, dlaczego trzeba sięgać do teorii psychologicznych, aby zrozumieć
zachowania ekonomiczne. Tłumaczy, że ekonomia – tak bardzo precyzyjna dziedzina nauki,
której tradycje mają znacznie dłuższą historię niż psychologia – potrzebuje
jednak wsparcia ze strony innych nauk społecznych.
Ogólnie stwierdzam że książka „Psychologia ekonomiczna” będzie wyjątkową
pozycją na polskim rynku, łączy bowiem w sobie głęboki profesjonalizm ze zrozumiałą
dla przeciętnego czytelnika prezentacją skomplikowanych zagadnień. Przedstawia
rzetelną wiedzę na temat organizowania rzeczywistości ekonomicznej i doskonale
osadzoną w dobrze zweryfikowanych na gruncie empirycznym teoriach psychologicznych. Z
wiedzy tej można wyprowadzić konkretne działania praktyczne. Wytwarza bowiem u
czytelnika poczucie krytycyzmu w ocenie doświadczanych zachowań ekonomicznych, co jest
istotne w dostosowywaniu się do szybko zmieniającej się rzeczywistości rynkowej oraz
sprzyja uwrażliwieniu na etyczną stronę takich zachowań
Z recenzji prof. Andrzeja Falkowskiego
Można też bez trudu wskazać wiele dydaktycznych zalet książki, która stanowi
doskonały podręcznik. Napisana jest żywym, nie-nużącym językiem. Jej czytaniu bardzo
pomagają liczne przykłady, nawiązujące do różnych doświadczeń z życia
gospodarczego, na przykład do giełdy i inwestowania, do oszczędzania, ubezpieczania
się itd. Co jest jednak najważniejsze, niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z
wykładem teorii, prezentacją badania, czy prostą ilustracją, czytelnik przez cały
czas orientuje się, do czego Autor zmierza i co twierdzi.
Z recenzji prof. Tadeusza Tyszki
Spis treści:
Od autora
Rozdział 1
Między ekonomią a psychologią. Wprowadzenie do psychologii ekonomicznej
1.1.Dlaczego potrzebujemy psychologii, aby wyjaśniać zachowania ekonomiczne?
1.2.Założenia dotyczące zachowań ekonomicznych i ich empiryczna weryfikacja
1.3.Podstawowe różnice między ekonomią a psychologią ekonomiczną
1.4.Dziedziny pokrewne psychologii ekonomicznej
1.4.1.Ekonomia behawioralna
1.4.2.Finanse behawioralne
1.4.3.Ekonomia eksperymentalna
1.4.4.Neuroekonomia
1.5.Problemy badawcze w psychologii ekonomicznej
Rozdział 2
Racjonalność i nieracjonalność zachowań ekonomicznych
2.1.Definiowanie racjonalności w psychologii i filozofii
2.2.Definiowanie racjonalności w ekonomii
2.3.Racjonalność preferencji i wyborów ekonomicznych
2.4.Paradoksy racjonalności
2.5.Heurystyki oceniania i podejmowania decyzji oraz ich znaczenie dla racjonalności
zachowań ekonomicznych
2.5.1.Heurystyka kotwiczenia
2.5.2.Heurystyka reprezentatywności
2.5.3.Heurystyka dostępności
2.6.Alternatywne modele racjonalności
2.6.1.Racjonalność ograniczona
2.6.2.Racjonalność ekologiczna
Rozdział 3
Podejmowanie decyzji finansowych
3.1.Przykłady decyzji finansowych
3.2.Proces podejmowania decyzji finansowych
3.3.Zniekształcenia procesu podejmowania decyzji finansowych
3.4.Wybory finansowe w warunkach ryzyka
3.4.1.Definiowanie ryzyka
3.4.2.Wybór w warunkach ryzyka - modele klasyczne
3.4.3.Teoria perspektywy
3.4.4.Heurystyka pierwszeństwa
3.5.Emocje w ryzykownych decyzjach finansowych
3.5.1.Nastrój jako podstawa decyzji finansowych
3.5.2.Wpływ emocji doświadczanych na decyzje finansowe
3.5.3.Wpływ emocji przewidywanych na decyzje finansowe
Rozdział 4
Dzieci w świecie ekonomii. Socjalizacja ekonomiczna
4.1.Spostrzeganie przez dzieci pieniądza i źródeł jego pochodzenia
4.2.Rozumienie przez dzieci podstawowych pojęć rynkowych: ceny, zysku, popytu i podaży
4.2.1.Rozumienie przez dzieci ceny i zysku
4.2.2.Rozumienie przez dzieci prawa popytu i podaży
4.3.Rozumienie przez dzieci specyficznych zachowań ekonomicznych: oszczędzania,
ubezpieczania się i płacenia podatków
4.3.1.Rozumienie przez dzieci systemu bankowego i oszczędzania pieniędzy
4.3.2.Rozumienie przez dzieci ubezpieczania się i płacenia podatków
4.4.Decyzje dotyczące podziału dóbr podejmowane przez dzieci
Rozdział 5
Psychologia pieniądza
5.1.Ekonomia pieniądza. Definicje, funkcje i rodzaje pieniądza
5.2.Symbolizm pieniądza. Pieniądz prymitywny
5.2.1.Wymiana prezentów a symbolizm pieniądza
5.2.2.Odmienne traktowanie pieniędzy pochodzących z różnych źródeł
5.3.Pieniądze w psychologii behawiorystycznej. Warunkowanie i ekonomia żetonowa
5.4.Pieniądze w psychologii poznawczej. Percepcja pieniędzy i złudzenia z nią
związane
5.4.1.Percepcja fizycznych cech pieniędzy
5.4.2.Percepcja nominalnej i realnej wartości pieniędzy. Zjawisko iluzji pieniądza
5.5.Pieniądze w psychologii społecznej. Wpływ aktywacji idei pieniądza na relacje
interpersonalne
5.6.Pieniądze w psychologii różnic indywidualnych. Postawy wobec pieniędzy
5.6.1.Wczesne badania nad postawami wobec pieniędzy
5.6.2.Anglojęzyczne skale do pomiaru postaw wobec pieniędzy
5.6.3.Polskojęzyczne skale do pomiaru postaw wobec pieniędzy
5.7.Psychopatologia percepcji pieniędzy i zachowań finansowych
Rozdział 6
Codzienne zachowania ekonomiczne: oszczędzanie, ubezpieczanie się, płacenie
podatków
6.1.Oszczędzanie i zadłużanie się
6.1.1.Definiowanie oszczędzania w ekonomii i ekonomiczne modele oszczędzania
6.1.2.Samokontrola i podejmowanie decyzji o odrocznych skutkach
6.1.3.Motywy oszczędzania
6.1.4.Zadłużanie się
6.2.Nabywanie ubezpieczeń
6.2.1.Ubezpieczanie się i niechęć do ryzyka. Ekonomiczne wyjaśnienia decyzji
ubezpieczeniowych
6.2.2.Spostrzeganie małych prawdopodobieństw
6.2.3.Heurystyczne przetwarzanie informacji a skłonność do nabywania ubezpieczeń
6.2.4.Ubezpieczanie się a negatywne i pozytywne emocje
6.2.5.Ubezpieczanie się a percepcja ryzyka
6.3.Płacenie podatków
6.3.1.Ekonomiczna interpretacja systemu podatkowego
6.3.2.Społeczne reprezentacje systemu podatkowego
6.3.3.Spostrzeganie sprawiedliwości podatków
6.3.4.Uchylanie się od płacenia podatków
Rozdział 7
Zachowania na rynkach finansowych. Psychologia giełdy
7.1.Prognozowanie zmian na rynkach finansowych
7.1.1.Analiza techniczna i jej psychologiczne osobliwości
7.1.2.Analiza fundamentalna i jej psychologiczne osobliwości
7.1.3.Psychologiczne błędy w prognozowaniu zmian na rynkach finansowych
7.2.Preferencje inwestorów i podejmowane przez nich decyzje
7.2.1.Konstruowanie portfela inwestycyjnego. Teoria portfelowa i jej ograniczenia
7.2.2.Portfele behawioralne i naiwna dywersyfikacja
7.2.3.Preferencje inwestorów wobec ryzyka
Rozdział 8
Wartości moralne i społeczne w zachowaniach ekonomicznych
8.1.Badania empiryczne nad rolą wartości społecznych i moralnych w
działaniach ekonomicznych
8.1.1.Rodzaje czynników społecznych i moralnych w działaniach ekonomicznych
8.1.2.Czynniki społeczne jako ograniczenie podstawowych praw ekonomii
8.2 Podejmowanie decyzji ekonomicznych zawierających elementy moralne
8.2.1.Porównywanie wartości materialnych i niematerialnych jako tabu
8.2.2.Podejmowanie decyzji ekonomicznych zawierających elementy moralne
8.3.Biznes społecznie odpowiedzialny i inwestowanie społecznie odpowiedzialne
Rozdział 9
Zachowania w grach ekonomicznych
9.1.Podstawy teorii gier i ekonomii eksperymentalnej
9.1.1.Krótka historia teorii gier i ekonomii eksperymentalnej
9.1.2.Podstawowe zasady behawioralnej teorii gier i ekonomii eksperymentalnej
9.1.3.Ekonomia eksperymentalna a psychologia eksperymentalna
9.2.Decyzje strategiczne w dylemacie więźnia
9.3.Gra przetargu ultymatywnego (ultimatum)
9.3.1.Idea gry przetargu ultymatywnego
9.3.2.Eksperymentalne testy gry ultimatum
9.3.3.Międzykulturowe podobieństwa i różnice w wyborach dokonywanych w grze ultimatum
9.4.Gra "dyktator"
9.4.1.Idea gry dyktator i jej eksperymentalne testy
9.4.2.Badania z odwróconą grą dyktator
9.5.Gra zaufania
9.5.1.Idea gry zaufania
9.5.2.Eksperymentalne testy gry zaufania
9.5.3.Gra w wymianę podarunków. Zaufanie między pracodawcą a pracownikiem
9.5.4.Zaufanie czy podejmowanie ryzyka? Problemy metodologiczne z grą zaufania
9.6.Gra o dobro publiczne
9.6.1.Idea gry o dobro wspólne
9.6.2.Eksperymentalne testy gry o dobro wspólne
9.6.3.Od czego zależy współpraca? Rola kar, komunikacji i norm społecznych
Rozdział 10
Neuroekonomia i neuromarketing
10.1.Początki neuroekonomii i jej współczesne metody badawcze
10.1.1.Metody obrazowania mózgu
10.1.2.Badanie pojedynczych komórek nerwowych
10.1.3.Metody psychofizjologiczne
10.1.4.Badanie pacjentów neurologicznych - metody neuropsychologiczne
10.2.Przegląd badań z zakresu neuroekonomii
10.2.1.Podejmowanie decyzji w warunkach ryzyka
10.2.2.Podejmowanie decyzji moralnych i problem konfliktu między etyką a pieniędzmi
10.2.3.Podejmowanie decyzji o odroczonych skutkach
10.2.4.Podejmowanie decyzji ekonomicznych w kontekście społecznym
10.3.Neuromarketing
10.3.1.Neuronalne korelaty siły marki. Przypadek Coca-Coli i Pepsi
10.3.2.Reakcje neuronalne a spostrzeganie związku między jakością a ceną. Przypadek
testowania smaku win
10.3.3.Mózg a decyzje zakupowe
Bibliografia
Indeks nazwisk
Indeks rzeczowy
488 stron, Format: 16.8x24.0cm, oprawa miękka