Książka podejmuje temat adaptacji nowego pracownika do pracy w
przedsiębiorstwie, będący jednym z trudniejszych zagadnień społecznych.
Ten złożony problem ekonomiczny, socjologiczny i psychologiczny występuje w
różnym natężeniu w każdym przedsiębiorstwie, które zatrudnia nowych pracowników.
Pisząc o adaptacji społeczno-zawodowej, autorka ma na myśli takie procesy
przystosowawcze, które w umiejętny sposób pozwolą wprowadzić nowego pracownika w
życie przedsiębiorstwa, dając mu poczucie sensu, zadowolenia i satysfakcji z
wykonywanej pracy, oferując rozwój i szkolenie, przyczyniając się do zwiększenia
wydajności i jakości pracy, a także umożliwiając mu utożsamienie się z kulturą
organizacyjną i wniesienie w nią własnych wartości.
W książce szczegółowo omówiono: strukturę procesu adaptacji nowego
pracownika, wielowymiarowy charakter procesów adaptacyjnych dokonujących się w
organizacji, działania przystosowawcze obejmujące fizyczne środowisko pracy,
stanowisko, kulturę organizacyjną, przełożonych oraz współpracowników,
najważniejsze czynniki kształtujące procesy przystosowawcze w przedsiębiorstwie, takie
jak kultura organizacyjna, komunikacja, system motywacyjny, metody udoskonalenia działań
adaptacyjnych nowego pracownika.
Książka jest przeznaczona dla menedżerów, specjalistów zatrudnionych w działach HR,
psychologów pracy oraz wszystkich osób zainteresowanych tą tematyką.
Spis treści
O autorce
Wstęp
Rozdział 1. Istota, znaczenie i struktura procesu adaptacji nowego pracownika w
organizacji
Pojęcie, cele i zadania organizacji
Pracownik w organizacji
Pojęcie adaptacji
Miejsce procesów adaptacyjnych w przedsiębiorstwie
Proces adaptacyjny i jego przebieg
Rozdział 2. Wielowymiarowość procesów adaptacyjnych
Wprowadzenie
Przystosowanie pracownika do przełożonego
Nowy pracownik a współpracownicy
Przystosowanie do roli i zadań
Przystosowanie pracownika do materialnych warunków pracy
Rozdział 3. Podstawowe czynniki kształtujące przebieg procesów adaptacyjnych
Podstawowe determinanty procesu adaptacyjnego
Pracownik w procesie adaptacji
Rola kultury organizacyjnej w kształtowaniu procesów adaptacyjnych
Znaczenie komunikacji w procesie adaptacji nowego pracownika
Wpływ systemu motywacyjnego na kształtowanie procesu przystosowawczego
Forma organizacji pracy a przebieg procesu adaptacyjnego
Związek wybranych funkcji personalnych z procesami adaptacji
Rozdział 4. Przebieg procesu adaptacji nowego pracownika w przedsiębiorstwie
Uwagi wstępne
Analiza potrzeb kadrowych
Formułowanie ogłoszenia prasowego
Selekcja dokumentów
Rozmowa kwalifikacyjna
Wprowadzenie do pracy
Komunikacja
Ocena
Rozdział 5. Raport z badań
Uwagi wstępne
Adaptacja w ocenie pracodawców i nowych pracowników
Zachowania pracodawców i kandydatów do pracy podczas procesu rekrutacji
Ośrodki odpowiedzialności za procesy adaptacyjne
Czas trwania procesu adaptacyjnego
Komunikacja w procesie adaptacji
Formy szkolenia w procesie adaptacji
Elastyczne formy zatrudnienia a procesy adaptacyjne
Formy kontroli i oceny nowego pracownika w procesie adaptacji
Zakończenie
Dodatek
Bibliografia
264 strony, B5, miękka oprawa