Jedna z najbardziej znanych, wręcz kultowych, książek filozoficznych XX
wieku. 
Stanowi najpełniejszy wyraz myśli Heideggera z właściwą dlań
metaforyką, charakterem nawiązań, aluzji i transpozycji. 
Stanowi inspirację dla wielu współczesnych prądów filozoficznych –
fenomenologii, hermeneutyki, egzystencjalizmu, wpłynęła też na styl myślenia
najwybitniejszych współczesnych filozofów.
Martin Heidegger
(1889–1976), filozof niemiecki; uczeń E. Husserla i H. Rickerta; w latach 1923–28
profesor uniwersytetu w Marburgu, w latach 1928–47 i 1950–52 profesor we Fryburgu
Bryzgowijskim (w 1933 roku jego rektor – ta krótka współpraca z władzami
nazistowskimi rzuciła cień na jego sławę). Uważany powszechnie za przedstawiciela
egzystencjalizmu, przeszedł drogę od fenomenologii przez filozofię egzystencjalną do
własnej koncepcji filozoficznej. Analiza ontologicznego pytania o byt prowadziła
Heideggera ku antropologii filozofii (analizie ludzkiego Dasein), a następnie ku
przekroczeniu horyzontu tradycyjnego transcendentalizmu i metafizyki europejskiej. Myśl
Heideggera przybrała formę filozoficznej analizy sytuacji „bycia” człowieka w
życiu codziennym, w otaczającym go świecie ludzi i rzeczy, w czasie i przestrzeni,
sytuacji pierwotnego, codziennego doświadczenia skończonego życia ludzi w ich
otoczeniu, troszczących się o nie, pracujących, posługujących się narzędziami.
Główne prace: Bycie i czas (1927, wydanie polskie 1992), Was ist Metaphysik? (1929),
Kant a problem metafizyki (tegoż roku, wydanie polskie 1989), Vom Wesen der Wahrheit
(1943), Holzwege (1950), Nietzsche (t. 1–2 1961); polski wybór Budować, mieszkać,
myśleć (1977).
Przedmowa (Bogdan Baran) XI 
BYCIE I CZAS 
Wprowadzenie 
Ekspozycja pytania o sens bycia 
Rozdział I. Konieczność, struktura i prymat kwestii bycia 3 
§ 1. Konieczność wyraźnego powtórzenia pytania o bycie 3 
§ 2. Formalna struktura pytania o bycie 6 
§ 3. Ontologiczny prymat kwestii bycia 12 
§ 4. Ontyczny prymat kwestii bycia 15 
Rozdział II. Dwojaki cel opracowania kwestii bycia. Metoda badania i jej zarys 20
§ 5. Ontologiczna analityka jestestwa jako odsłonięcie horyzontu interpretacji sensu
bycia w ogóle 20 
§ 6. Zadanie destrukcji dziejów ontologii 25 
§ 7. Fenomenologiczna metoda badania 34 
A. Pojęcie fenomenu 36 
B. Pojęcie logosu 40 
C. Wstępne pojęcie fenomenologii 44 
§ 8. Zarys rozprawy 49 
Część pierwsza 
INTERPRETACJA JESTESTWA ZE WZGLĘDU NA CZASOWOŚĆ I EKSPLIKACJA CZASU JAKO
TRANSCENDENTALNEGO HORYZONTU PYTANIA O BYCIE 
Dział pierwszy 
PRZYGOTOWAWCZA ANALIZA FUNDAMENTALNA JESTESTWA 
Rozdział I. Ekspozycja zadania przygotowawczej analizy jestestwa 53
§ 9. Temat analityki jestestwa 53 
§ 10. Odróżnienie analityki jestestwa od antropologii, psychologii i biologii 57 
§ 11. Analityka egzystencjalna a interpretacja prymitywnego jestestwa. Trudności w osiągnięciu
„naturalnego pojęcia świata” 64 
Rozdział II. Bycie-w-świecie w ogóle jako podstawowe ukonstytuowanie jestestwa 68
§ 12. Wstępny opis bycia-w-świecie na podstawie orientacji na bycie-w jako takie 68 
§ 13. Egzemplifikacja bycia-w przez jego ufundowany modus. Poznanie świata 77 
Rozdział III. Światowość świata 81 
§ 14. Ogólna idea światowości świata 81 
A. Analiza otoczeniowości i światowości w ogóle 85 
§ 15. Bycie bytu spotykanego w otoczeniu 85 
§ 16. Światowy charakter otoczenia anonsujący się w wewnątrzświatowym bycie 92 
§ 17. Odniesienie i znak 98 
§ 18. Powiązanie i oznaczoność; światowość świata 106 
B. Skontrastowanie analizy światowości z Kartezjańską interpretacją świata 114 
§ 19. Określenie „świata” jako res extensa 114 
§ 20. Fundamenty ontologicznego określenia „świata” 118 
§ 21. Hermeneutyczna dyskusja Kartezjańskiej ontologii „świata” 122 
C. Dookólność otoczenia i „przestrzenność” jestestwa 130 
§ 22. Przestrzenność tego, co wewnątrz świata poręczne 131 
§ 23. Przestrzenność bycia-w-świecie 134 
§ 24. Przestrzenność jestestwa a przestrzeń 141 
Rozdział IV. Bycie-w-świecie jako współbycie i bycie Sobą. „Się” 146
§ 25. Podjęcie egzystencjalnego pytania o „kto” jestestwa 147 
§ 26. Współjestestwo innych i powszednie współbycie 151 
§ 27. Powszednie bycie Sobą i Się 161 
Rozdział V. Bycie-w jako takie 168 
§ 28. Zadanie tematycznej analizy bycia-w 168 
A. Egzystencjalna konstytucja „tu oto” 172 
§ 29. Bycie-tu-oto jako położenie 172 
§ 30. Lęk jako modus położenia 180 
§ 31. Bycie-tu-oto jako rozumienie 183 
§ 32. Rozumienie i wykładnia 190 
§ 33. Wypowiedź jako pochodny modus wykładni 197 
§ 34. Bycie-tu-oto i mowa. Język 205 
B. Powszednie bycie „tu oto” i upadanie jestestwa 213 
§ 35. Gadanina 214 
§ 36. Ciekawość 218 
§ 37. Dwuznaczność 221 
§ 38. Upadanie i rzucenie 224 
Rozdział VI. Troska jako bycie jestestwa 231 
§ 39. Pytanie o pierwotny całokształt strukturalnej całości jestestwa 231 
§ 40. Podstawowe położenie trwogi jako wyróżniona postać otwartości jestestwa 235 
§ 41. Bycie: jestestwa jako troska 244 
§ 42. Potwierdzenie egzystencjalnej interpretacji jestestwa jako troski przez
przedontologiczną samowykładnię jestestwa 251 
§ 43. Jestestwo, światowość i realność 255 
a) Realność jako problem bycia i dowiedlności „świata zewnętrznego” 257 
b) Realność jako problem ontologiczny 265 
c) Realność i troska 268 
§ 44. Jestestwo, otwartość i prawda 270 
a) Tradycyjne pojęcie prawdy i jego fundamenty ontologiczne 272 
b) Pierwotny fenomen prawdy i wtórność tradycyjnego pojęcia prawdy 278 
c) Sposób bycia prawdy i zakładanie prawdy 287 
Dział drugi 
JESTESTWO I CZASOWOŚĆ 
§ 45. Wynik przygotowawczej analizy fundamentalnej jestestwa i zadanie źródłowej
egzystencjalnej interpretacji tego bytu 292 
Rozdział I. Możliwe bycie całością jestestwa i bycie ku śmierci 298
§ 46. Pozorna niemożliwość ontologicznego ujęcia i określenia całościowego bycia
jestestwa 298 
§ 47. Możliwość doświadczenia śmierci innych i możliwość ujęcia całego
jestestwa 300 
§ 48. Zaległość, kres i całokształt 305 
§ 49. Odróżnienie egzystencjalnej analizy śmierci od innych możliwych interpretacji
tego fenomenu 311 
§ 50. Wstępny zarys egzystencjalno-ontologicznej struktury śmierci 315 
§ 51. Bycie ku śmierci i powszedniość jestestwa 318 
§ 52. Powszednie bycie ku kresowi i pełne egzystencjalne pojęcie śmierci 322 
§ 53. Egzystencjalny zarys właściwego bycia ku śmierci 327 
Rozdział II. Poświadczenie w jestestwie właściwej możności bycia i
zdecydowanie 337 
§ 54. Problem poświadczenia właściwej możliwości egzystencyjnej 337 
§ 55. Egzystencjalno-ontologiczne fundamenty sumienia 340 
§ 56. Zew jako charakter sumienia 343 
§ 57. Sumienie jako zew troski 345 
§ 58. Rozumienie wezwania a wina 352 
§ 59. Egzystencjalna interpretacja sumienia i jego potoczna wykładnia 363 
§ 60. Egzystencjalna struktura poświadczonej w sumieniu właściwej możności bycia 371
Rozdział III. Właściwa możność bycia całością jestestwa a czasowość
jako ontologiczny sens troski 380 
§ 61. Wstępny zarys metodycznego przejścia od wyodrębnienia właściwego bycia
jestestwa całością do fenomenalnego wydobycia czasowości 380 
§ 62. Egzystencyjnie właściwa możność bycia całością jestestwa jako wybiegające
zdecydowanie 384 
§ 63. Sytuacja hermeneutyczna uzyskana w celu interpretacji sensu bycia troski a
metodologiczny charakter egzystencjalnej analityki w ogóle 391 
§ 64. Troska i charakter Siebie 398 
§ 65. Czasowość jako ontologiczny sens troski 406 
§ 66. Czasowość jestestwa i płynące z niej zadania bardziej źródłowego powtórzenia
analizy egzystencjalnej 416 
Rozdział IV. Czasowość i powszedniość 420 
§ 67. Podstawowa ciągłość egzystencjalnego ukonstytuowania jestestwa i wstępny zarys
czasowej interpretacji tego ukonstytuowania 420 
§ 68. Czasowość otwartości w ogóle 422 
a) Czasowość rozumienia 422 
b) Czasowość położenia 427 
c) Czasowość upadania 435 
d) Czasowość mowy 439 
§ 69. Czasowość bycia-w-świecie i problem transcendencji świata 441 
a) Czasowość przeglądowego zatroskania 443 
b) Czasowy sens modyfikacji przeglądowego zatroskania w teoretyczne odkrywanie tego, co
obecne wewnątrz świata 448 
c) Czasowy problem transcendencji świata 458 
§ 70. Czasowość przestrzenności jestestwa 461 
§ 71. Czasowy sens powszedniości jestestwa 465 
Rozdział V. Czasowość i dziejowość 468 
§ 72. Egzystencjalno-ontologiczna ekspozycja problemu dziejów 468 
§ 73. Potoczne rozumienie dziejów i dzianie się jestestwa 475 
§ 74. Podstawowe ukonstytuowanie dziejowości 480 
§ 75. Dziejowość jestestwa i dzieje świata 486 
§ 76. Dziejowość jestestwa egzystencjalnym źródłem historii 491 
§ 77. Związek dotychczasowej ekspozycji problemu dziejowości z badaniami 
W. Diltheya i ideami hrabiego Yorcka 498 
Rozdział VI. Czasowość i wewnątrzczasowość jako źródło potocznego pojęcia
czasu 506 
§ 78. Niepełność przeprowadzonej dotąd czasowej analizy jestestwa 506 
§ 79. Czasowość jestestwa i zatroskanie o czas 508 
§ 80. Objęty zatroskaniem czas i wewnątrzczasowość 512 
§ 81. Wewnątrzczasowość i geneza potocznego pojęcia czasu 526 
§ 82. Odróżnienie egzystencjalno-ontologicznego związku czasowości, jestestwa i czasu
światowego od Heglowskiego ujęcia relacji między czasem a duchem 536 
a) Hegla pojęcie czasu 537 
b) Hegla interpretacja związku między czasem a duchem 542 
§ 83. Egzystencjalno-czasowa analityka jestestwa a fundamentalno-ontologiczne pytanie o
sens bycia w ogóle 546 
Słownik terminologiczny 549 
Skorowidz osób 555 
Skorowidz pojęć 557 
566 stron, oprawa miękka
Księgarnia nie działa. Nie odpowiadamy na pytania i nie realizujemy zamówien. Do odwolania !.