Inspiracje z rozwiązań światowych oraz rekomendacje dla Polski
Przedmiotem analizy jest problem tzw. upadłości konsumenckiej. Problem ten jest
pokazany na przykładzie wybranych rozwiqzań krajów członkowskich - zagadnienie to nie
jest wprawdzie na razie przedmiotem regulacji europejskiej, wszelako istnieje ścisły
zwiqzek między tendencjq regulacji kredytu konsumenckiego oraz ewentu-alnq potrzebq
regulacji upadłości konsumenckiej. Autor rozważa koncepcję działalności „na
przedpolu" upadłości (odpowiedzialne udzielanie kredytu).
W regulacji upadłości konsumenckiej Autor proponuje model dwuetapowy (faza pozasqdowa
i sqdowa) - najpierw próba sanacji i układu z wierzycielami, upadłość dotyczy
przypadków nadmiernego i beznadziejnego zadłużenia pasywnego, tj. niezawinionego przez
solidnego konsumenta, który dzięki temu uzyskuje przywilej restytucji statusu obywatela,
pracownika i podatnika i nie musi korzystać z opieki socjalnej. Nie oznacza to
„powszechnej amnestii" dla dłużników, w tym nieuczciwych, ze szkodą dla
wszystkich, w tym uczciwych konsumentów.
Na świecie poszukuje się nowych systemów upadłości konsumenckiej, w których
instytucja uwolnienia od reszty długu nie rodziłaby hazardu moralnego i byłaby
najbardziej efektywna społecznie. Ogranicza się również dostęp do przywileju
upadłości. Chodzi o to, aby uwolnienie od reszty długu działało także prewencyjnie -
także wobec innych konsumentów. Kluczowym problemem jest bowiem zapobieganie upadłości
- popadaniu w pułapkę zadłużenia.
Celów socjalnych nie powinno się przypisywać prawu bankowemu, lecz raczej
poszukiwać rozwiqzań w innych sferach prawa i polityki społecznej, zdrowotnej,
edukacyjnej, itp. Nadmierne skrzywienie relacji umownych na rzecz jednej strony!
(konsumenta) może wywoływać zjawisko hazardu moralnego, postaw roszczeniowych, braku
odpowiedzialności, a w pewnym sensie - ubezwłasnowolnienia konsumenta! Tym samym
nadmierny paternalizm obraca sie przeciwko interesom konsumenta.
Spis treści
Wprowadzenie - kluczowe wyzwania dla sektora usług consumer finance w Polsce
Rozdział l Upadłość konsumenta oraz przedsiębiorcy - analogie i różnice
.
Rozdzia 2 Upadłość konsumencka - doświadczenia europejskie i światowe
2.1. Uwagi ogólne
2.2. USA .
2.3. Kraje Europy kontynentalnej
2.3.1. Uwagi ogólne. .
2.3.2.Francja
2.3.2.1. Uwagi ogólne
2.3.2.2. Kierunki rozwojowe .
2.3.3. Niemcy
2.3.3.1. Uwagi ogólne
2.3.2.2. Kierunki rozwojowe .
2.3.3. Inne kraje (wybrane przykłady)
Rozdział 3 Upadłość konsumencka - tendencje rozwojowe
Rozdział 4 Projektowanie ustaw o upadłości konsumenckiej w Polsce.
4. l. Uwagi ogólne (celowość odrębnej regulacji).
4.2. Projekt poselski
4.3. Pozostałe projekty (podobieństwa i różnice).
Rozdział 5 Dylematy regulacji (pierwsze przybliżenie).
Rozdział 6 Rekomendacje (drugie przybliżenie)
6.1. Uwaga ogólna
6.2. Uzasadnienie projektu ustawy. .
6.3. Założenia do projektu ustawy
ANEKS I Finansowa umiejętność konsumenta (kilka uwag na tle projektu ECRI)
ANEKS II
Ocena akutków regulacji (na tle inicjatywy European Network for Better Regulation).
85 stron, miekka oprawa