Coaching — czym jest ta dziedzina, dynamicznie rozwijająca się także w
Polsce przez kilka ostatnich lat? Jest wspaniałym procesem, wzmacniającym indywidualny,
stały i kompleksowy rozwój kompetencji człowieka. Coaching inspiruje. Pomaga w
budowaniu wartościowych postaw. Pozwala rozwinąć nowe strategie myślenia i zachowania
oraz wspomaga osiąganie zamierzonych celów. Sprawia, że poddawana mu osoba lepiej
wykorzystuje swoje umiejętności i naturalne zdolności, staje się bardziej kreatywna i
zwiększa siłę swojej motywacji.
Popularność coachingu wynika z faktu, że wspiera on zarówno jednostki, jak i
organizacje w uzyskaniu optymalnego tempa rozwoju oraz inspiruje do przełomowych
działań. Jeśli czujesz, że Twoją pasją jest odkrywanie w ludziach tego, co ma dla
nich największe znaczenie, wydobywanie ich potencjału i budowanie odpowiedzialnej
postawy, jesteś urodzonym coachem. Z tą książką poznasz dwadzieścia jeden metod
coachingowych o różnym stopniu zaawansowania. Znajdziesz tu także kilka autorskich
pomysłów, wskazówek i porad, które przyczynią się do wzbogacenia Twojego warsztatu.
Jest to wygodny w użyciu podręcznik dla osób uczących się coachingu oraz promujących
coachingowy styl zarządzania. Opisano w nim kluczowe umiejętności coacha oraz
narzędzia wykorzystywane podczas sesji coachingowych.
- Zasady coachingu i postawa coacha.
- Świadomość potencjału człowieka.
- Model rozmowy coachingowej.
- Narzędzia coachingowe.
- Droga do rozwoju coacha.
- Zaplecze coacha.
Książka krok po kroku wprowadzi początkującego coacha w tajniki najmocniejszych,
najczęściej stosowanych narzędzi coachingowych. Przygotuje go do efektywnego
przeprowadzania rozmowy z klientem w sposób niedyrektywny, określony przez standard ICF.
Została przygotowana przez zespół doświadczonych coachów i praktyków biznesu w
oparciu o ich bogatą praktykę coachingową i biznesową, certyfikację Erickson College
International oraz kompetencje doskonalone w czołowych na świecie szkołach i
organizacjach coachingowych: Erickson College International, Center for Right Relationship
European, International Coach Federation. Niniejsza publikacja jest jedną z pierwszych
tego typu książek napisanych przez rodzime autorki. Dostosowano ją do oczekiwań i
mentalności polskich odbiorców. Przedstawia przykłady zastosowania opisywanych
narzędzi podczas sesji coachingowych przeprowadzanych w polskiej rzeczywistości.
Spis treści:
Wstęp (7)
Wskazówki dla Czytelnika - jak korzystać z książki (9)
Rozdział 1. Ruszaj w podróż z coachingiem (19)
- Czym jest coaching? (19)
- Rodzaje coachingu (20)
- Relacja coachingowa (21)
- Zasady coachingu i postawa coacha (22)
- Kluczowe umiejętności coacha (25)
Rozdział 2. Potencjał człowieka (29)
- Jakim potencjałem dysponuje człowiek? (29)
- Świadomość potencjału człowieka a postawa coacha (31)
Rozdział 3. Rozmowa coachingowa (33)
- Model rozmowy coachingowej (33)
- Model GROW (33)
- Model Wizja - Strategia - Determinacja (36)
Rozdział 4. Narzędzia coachingowe (43)
- Asocjacja i dysocjacja (43)
- Pytania odkrywające horyzont dostępnych możliwości (48)
- Zmiana perspektywy (54)
- Burza mózgów (62)
- Pierwszy krok (69)
- Koło priorytetów (74)
- Matryca zarządzania czasem (87)
- Mapa celów i marzeń (93)
- Metoda lustra (96)
- Wizualizacja (102)
- Zaczynaj z wizją końca (110)
- Prezentacja doświadczeń (116)
- Analiza SWOT (121)
- Strategia Disneya (129)
- Wizualizacyjna metoda dokonywania wyborów (139)
- 4 poziomy rozwijania umiejętności (144)
- Modelowanie zachowań (157)
- Model poziomów logicznych Diltsa (162)
- Mentalny mentor (169)
- Puszka Pandory (175)
- Kotwiczenie stanów i zasobów (179)
Rozdział 5. Droga rozwoju coacha (185)
Rozdział 6. Zaplecze coacha (189)
- Czy coaching jest dla Ciebie? (189)
- Formularz przed pierwszą sesją (190)
- Umowa coachingowa (193)
- Umowa coachingowa coach - klient - sponsor (195)
- Formularz przygotowania klienta do sesji (196)
- Formularz Koła priorytetów (197)
- Formularz SWOT (198)
- Formularz Matrycy zarządzania czasem (198)
- Karta obserwacji zmiany (199)
- Ewaluacja coachingu po sesji (200)
- Ewaluacja coachingu po procesie (202)
- Karta klienta (204)
- Lista przeprowadzonych sesji coachingowych dla potrzeb certyfikacji (205)
O autorkach (207)
Literatura cytowana i polecana (213)
216 stron, oprawa miękka