|
INFORMACJA I KOMUNIKACJA
WOLTON D. wydawnictwo: OFICYNA NAUKOWA , rok wydania 2022, wydanie Icena netto: 28.00 Twoja cena 26,60 zł + 5% vat - dodaj do koszyka Informacja i komunikacja
Informacja to nie
komunikacja. To komunikacja, a nie informacja stanowi dziś prawdziwe
wyzwanie. Informacje już nie wystarczają, aby zaistniała
komunikacja
Rewolucja XXI wieku nie jest rewolucją informacji, ale komunikacji.
Zmiana nie dotyczy przekazu, ale relacji. Nie chodzi w niej też o
tworzenie i rozpowszechnianie informacji przy użyciu różnych
zaawansowanych technologii, ale o warunki akceptacji lub odrzucenia
przekazu przez miliony różnych odbiorców,
którzy rzadko są on line w tym samym czasie, co nadawcy.
Odbiorcy, do których kierowane są informacje, bardzo
komplikują komunikację. Informacja często chybia celu. Marzyła się nam
globalna wioska, a znaleźliśmy się w wieży Babel.
Informacja to nie komunikacja. Dla większości z nas stwierdzenie to
oznacza, że w informacji, w przeciwieństwie do komunikacji, chodzi o
prawdę i przekazywanie faktów. Mówimy
„tak” dla informacji, ale z rezerwą odnosimy się do
komunikacji, ponieważ podejrzewamy, że może służyć zwodzeniu i
manipulacji. To powszechny stereotyp. Chciałbym pokazać, że jest
dokładnie na odwrót. Komunikacja jest procesem znacznie
bardziej złożonym niż przekazywanie informacji.
Moim zamiarem jest obalenie dominującego stereotypu i pokazanie, że to
właśnie komunikacja, a nie informacja stanowi dziś prawdziwe wyzwanie.
Dzieje się tak nie tylko dlatego, że informacje już nie wystarczają,
aby zaistniała komunikacja (wszechobecność informacji czyni komunikację
trudniejszą), ale także dlatego, że rewolucja w sferze informacji
prowadzi często do zakwestionowania znaczenia komunikacji.
VII
Wprowadzenie (Małgorzata Jacyno)
Wstęp / 3
Komunikacja
to umiejętność negocjowania i współistnienia
Rozdział I / 8
Teoria
komunikacji
Teoria komunikacji / 8
Informacja / 10
Komunikacja / 11
Odbiorca / 12
Od rewolucji w informacji do niepewności w komunikacji / 15
Komunikacja to umiejętność współistnienia / 19
Rozdział II / 23
Technika.
Między emancypacją a ideologią
Od technologii do ideologii technologicznej / 23
Internet. Między utopią a ideologią / 28
Jak się wyzwolić spod presji ideologii nowych technologii / 40
Rozdział III / 47
Sukcesy
i ekscesy informacji
Informacja jako źródło emancypacji / 47
Matactwa informacji / 48
Produkowanie informacji / 52
Rozdział IV / 59
Nowe
strefy nieporozumienia
Komunikacja — problem Innego i globalizacja / 59
Teoria komunikacji to teoria braku porozumienia / 63
Pytanie o współistnienie / 67
Rozdział V / 73
Informacja
i komunikacja — konieczne współistnienie
Kruche zwycięstwo dziennikarzy / 73
Nie ma informacji bez wiedzy / 79
Konflikt różnych form legitymizacji / 85
Zakończenie / 90
Komunikowanie.
Czy jest gdzieś ktoś, kto mnie kocha?
Wybrana bibliografia / 97
Podziękowania / 102
Indeks osób / 103
XXIV
+ 104 strony, Format 130 x 208 mm, oprawa miękka
Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy, czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub
anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.
|