ksiegarnia-fachowa.pl
wprowadź własne kryteria wyszukiwania książek: (jak szukać?)
Twój koszyk:   1 egz. / 28.00 26,60   zamówienie wysyłkowe >>>
Strona główna > opis książki

INFORMACJA I KOMUNIKACJA


WOLTON D.

wydawnictwo: OFICYNA NAUKOWA , rok wydania 2022, wydanie I

cena netto: 28.00 Twoja cena  26,60 zł + 5% vat - dodaj do koszyka

Informacja i komunikacja


Informacja to nie komunikacja. To komunikacja, a nie informacja stanowi dziś prawdziwe wyzwanie. Informacje już nie wystarczają, aby zaistniała komunikacja 

Rewolucja XXI wieku nie jest rewolucją informacji, ale komunikacji. Zmiana nie dotyczy przekazu, ale relacji. Nie chodzi w niej też o tworzenie i rozpowszechnianie informacji przy użyciu różnych zaawansowanych technologii, ale o warunki akceptacji lub odrzucenia przekazu przez miliony różnych odbiorców, którzy rzadko są on line w tym samym czasie, co nadawcy. Odbiorcy, do których kierowane są informacje, bardzo komplikują komunikację. Informacja często chybia celu. Marzyła się nam globalna wioska, a znaleźliśmy się w wieży Babel.

Informacja to nie komunikacja. Dla większości z nas stwierdzenie to oznacza, że w informacji, w przeciwieństwie do komunikacji, chodzi o prawdę i przekazywanie faktów. Mówimy „tak” dla informacji, ale z rezerwą odnosimy się do komunikacji, ponieważ podejrzewamy, że może służyć zwodzeniu i manipulacji. To powszechny stereotyp. Chciałbym pokazać, że jest dokładnie na odwrót. Komunikacja jest procesem znacznie bardziej złożonym niż przekazywanie informacji.

Moim zamiarem jest obalenie dominującego stereotypu i pokazanie, że to właśnie komunikacja, a nie informacja stanowi dziś prawdziwe wyzwanie. Dzieje się tak nie tylko dlatego, że informacje już nie wystarczają, aby zaistniała komunikacja (wszechobecność informacji czyni komunikację trudniejszą), ale także dlatego, że rewolucja w sferze informacji prowadzi często do zakwestionowania znaczenia komunikacji.

VII Wprowadzenie (Małgorzata Jacyno)

Wstęp / 3

Komunikacja to umiejętność negocjowania i współistnienia

Rozdział I / 8

Teoria komunikacji

Teoria komunikacji / 8
Informacja / 10
Komunikacja / 11
Odbiorca / 12
Od rewolucji w informacji do niepewności w komunikacji / 15
Komunikacja to umiejętność współistnienia / 19

Rozdział II / 23

Technika. Między emancypacją a ideologią

Od technologii do ideologii technologicznej / 23
Internet. Między utopią a ideologią / 28
Jak się wyzwolić spod presji ideologii nowych technologii / 40

Rozdział III / 47

Sukcesy i ekscesy informacji

Informacja jako źródło emancypacji / 47
Matactwa informacji / 48
Produkowanie informacji / 52

Rozdział IV / 59

Nowe strefy nieporozumienia

Komunikacja — problem Innego i globalizacja / 59
Teoria komunikacji to teoria braku porozumienia / 63
Pytanie o współistnienie / 67

Rozdział V / 73

Informacja i komunikacja — konieczne współistnienie

Kruche zwycięstwo dziennikarzy / 73
Nie ma informacji bez wiedzy / 79
Konflikt różnych form legitymizacji / 85

 

Zakończenie / 90
Komunikowanie. Czy jest gdzieś ktoś, kto mnie kocha?

Wybrana bibliografia / 97
Podziękowania / 102
Indeks osób / 103

XXIV + 104 strony, Format 130 x 208 mm, oprawa miękka

Po otrzymaniu zamówienia poinformujemy,
czy wybrany tytuł polskojęzyczny lub anglojęzyczny jest aktualnie na półce księgarni.

 
Wszelkie prawa zastrzeżone PROPRESS sp. z o.o. 2012-2024