Lobbing kojarzy się z licznymi aferami i ludźmi, którzy realizując
własne interesy w sposób niezgodny z prawem, nazywali siebie lobbystami.
Medialne nagłośnienie takich działań i ich „bohaterów” spowodowało
utrwalenie negatywnego stereotypu lobbysty i lobbingu w Polsce. Tymczasem
lobbing ma często wręcz kapitalne znaczenie dla rozwoju gospodarczego, jest także
jednym z narzędzi demokracji znanym od ponad 200 lat.
Celem książki jest zmiana wizerunku osób, instytucji, środowisk
zaangażowanych w procesy lobbingowe. Autorzy udowadniają, że działalność
lobbingowa powinna i może być prowadzona w świetle prawa
i w zgodzie z zasadami etyki.
Podają wiele praktycznych wskazówek dla osób, które chcą profesjonalnie
zajmować się lobbingiem, np. współpracując przy realizacji kampanii – bez
znajomości podstawowych zagadnień teorii i praktyki lobbingu współpraca taka jest
bardzo trudna czy wręcz niemożliwa. Wiele uwagi poświęcają również kwestii lobbingu
w Unii Europejskiej, wskazując na niedostateczną aktywność polskich
przedstawicieli w tym obszarze. Książka przybliży Czytelnikom zagadnienia
związane z rzecznictwem gospodarczym, a przede wszystkim przekona, że
współczesna gospodarka nie może skutecznie funkcjonować bez działań lobbingowych.
Bogusław Piwowar – politolog, ekspert ds. mediów, reklamy oraz lobbingu.
Absolwent Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych UW, studiów podyplomowych
Prawo Mediów na Wydziale Prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Podyplomowych Studiów
Menedżerskich w Katedrze Zarządzania i Finansów SGH i studiów MBA:
Nowoczesne zarządzanie zasobami ludzkimi we Francuskim Instytucie Zarządzania
i Instytucie Rozwoju Biznesu. Wykładowca z zakresu marketingu, reklamy, PR
i lobbingu; autor licznych publikacji z zakresu zarządzania, reklamy
i lobbingu. Wiceprezes Business Centre Club – dyrektor Instytutu Lobbingu BCC.
Jacek Świeca – radca prawny w Kancelarii Rad ców Prawnych Kalwas
i Wspólnicy, wpisany na listę adwokatów w Okręgowej Radzie Adwokackiej
w Warszawie. Członek Komitetu ds. Krajowej Struktu ry Kwalifi kacji w Zakresie
Szkolnictwa Wyższego w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, ekspert
medycyny i ochrony pracy Trójstronnej Komisji ds. Społeczno-Gospodarczych przy
Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej. Członek Konwentu
i Wiceprzewodniczący Komisji ds. Prawa w Business Centre Club, wykładowca
w Centrum Szkolenia Biznesu MASTERS, przedstawiciel BCC w Komisji Sejmowej
„Przyjazne Państwo”, ekspert Fundacji Ius et Lex, arbiter w Krajowym Sądzie
Arbitrażowym w Warszawie.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1
Lobbing - historia i współczesność
1.1. Czym jest lobbing?
1.2. Historia lobbingu
1.3. Lobbing w Polsce
1.3.1. Regulacje prawne
1.3.2. Do czego potrzebni są lobbyści?
1.3.3. Kto prowadzi działalność lobbingową?
Rozdział 2
Lobbing w praktyce
2.1. Wprowadzenie
2.2. Elementy lobbingu
2.3. Kampanie i strategie lobbingowe
2.3.1. Planowanie strategii lobbingowej
2.3.2. Negocjowanie
2.3.3. Proces i strategie komunikowania się
2.3.4. Koszty działań lobbingowych
Rozdział 3
Przykłady działań lobbingowych
3.1. Przykład I. Ustawa "kominowa"
3.2. Przykład II. Akcyza na kosmetyki
3.3. Przykład III. Nowelizacja ustawy - Prawo farmaceutyczne.
3.4. Przykład IV. Pomoc dla branży motoryzacyjnej
Rozdział 4
Zasady jawności działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
4.1. Pojęcie działalności lobbingowej
4.2. Prace legislacyjne
4.3. Lobbing w Sejmie
4.3.1. Wysłuchanie publiczne
4.3.2. Przeprowadzenie wysłuchania
4.4. Rejestr podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową oraz zasady jej
wykonywania
4.4.1. Treść rejestru
4.4.2. Procedura prowadzenia rejestru
4.4.3. Wykreślenie z rejestru
Rozdział 5
Kontrola zawodowej działalności lobbingowej oraz działalność lobbingową w
urzędach
5.1. Sposób postępowania w Głównym Urzędzie Miar
5.2. Sposób postępowania w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej
5.3. Publikowanie regulacji w sprawie postępowania z podmiotami wykonującymi
działalność lobbingową
5.4. Sposób postępowania w Ministerstwie Obrony Narodowej
5.5. Sposób postępowania w Ministerstwie Sprawiedliwości
5.6. Sposób postępowania w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji
5.7. Sposób postępowania w Wyższym Urzędzie Górniczym
Rozdział 6
Sankcje karne
6.1. Sankcje w ustawie lobbingowej
6.2. Sankcje w kodeksie karnym
6.2.1. Łapownictwo bierne (sprzedajność)
6.2.2. Łapownictwo czynne (przekupstwo)
6.2.3. Płatna protekcja
6.2.4. Korzyść za pośrednictwo
6.2.5. Nadużycie uprawnień lub przekroczenie obowiązków.
Rozdział 7
Proces legislacyjny
Rozdział 8
Lobbing w Unii Europejskiej
8.1. Rozwój europejskiego lobbingu
8.1.1. Reguły lobbingu europejskiego
8.1.2. Rejestr przedstawicieli grup interesu
8.2. Instytucje Unii Europejskiej
8.2.1. Szczególna rola Parlamentu Europejskiego
8.2.2. Grupa krajowych ekspertów wysokiego szczebla w dziedzinie uregulowań prawnych
8.3. Rzecznicy interesów w Unii Europejskiej
8.3.1. Reprezentacje interesów ekonomicznych
8.3.2. Rzecznicy małych i średnich przedsiębiorstw
8.4. Próby regulacji europejskiego lobbingu
8.5. Obecność polskiego lobbingu w Brukseli
8.6. Konkluzje
Zakończenie
Bibliografia
152 strony, oprawa miękka