W książce zaprezentowano kierunki rozwoju lobbingu w Polsce oraz
profesjonalne standardy w zakresie rzecznictwa interesów w krajach Unii Europejskiej i
Stanach Zjednoczonych.
Analizując polski lobbing, autorzy skupili się przede wszystkim na działaniach
prowadzonych przez społeczne i gospodarcze organizacje pozarządowe wobec centralnych
instytucji władzy.
Z książki czytelnik dowie się:
- jakie są narzędzia i instrumenty lobbingu,
- jakie formy może przybierać rzecznictwo interesów,
- czym lobbing europejski różni się od lobbingu amerykańskiego,
- na czym polega specyfika lobbingu w Polsce,
- jak prowadzi się działalność lobbingową w instytucjach Unii
Europejskiej,
- jakie regulacje o charakterze ustawowym i środowiskowym normują
działalność lobbingową,
- w czym przejawia się profesjonalizacja rzecznictwa interesów we
współczesnym świecie.
Książka dostarcza wielu praktycznych informacji przydatnych dla osób, które
zajmują się działalnością lobbingową. Przedstawiono w niej zasady skutecznego
rzecznictwa interesów oraz główne strategie i techniki stosowane przez lobbystów.
Publikacja zawiera także liczne opisy kampanii lobbingowych oraz wypowiedzi
profesjonalnych lobbystów.
Wydanie II poszerzone i uaktualnione.
Dr hab. Krzysztof Jasiecki - socjolog, docent w Instytucie Filozofii i
Socjologii Polskiej Akademii Nauk, wykładowca lobbingu na studiach podyplomowych na
Uniwersytecie Warszawskim, w Szkole Głównej Handlowej i Collegium Civitas. W latach
2003-2005 ekspert sejmowej komisji nadzwyczajnej rozpatrującej projekt ustawy o
działalności lobbingowej. Autor m.in. książek: Postrzeganie polskiej marki w
krajach Unii Europejskiej (2004) i Elita biznesu w Polsce (2002).
Dr Małgorzata Molęda-Zdziech - socjolog, adiunkt Zakładu Mediów
Elektronicznych i Komunikowania Instytutu Studiów Międzynarodowych w Szkole Głównej
Handlowej. Wykładowca w Collegium Civitas. Autorka koncepcji Podyplomowego Studium
Lobbingu na tej uczelni. Ekspert międzynarodowej organizacji pozarządowej EUROPA
(Entretiens Universitaires pour l'Administration Publigue).
Dr Urszula Kurczewska - socjolog, adiunkt Katedry Studiów
Politycznych w Szkole Głównej Handlowej. Wykładowca w Collegium Civitas. Koordynator
programu "Unia Europejska" w Polskim Instytucie Spraw Międzynarodowych, ekspert
sejmowej komisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o działalności
lobbingowej.
Spis treści
Wstęp
1. Co to jest lobbing?
Pochodzenie terminu i ewolucja jego znaczenia
Definicje lobbingu
Zakres przedmiotowy i adresaci działalności lobbystycznej
Lobbing a inne formy wpływu
Definicje lobbysty
Pozytywne i negatywne aspekty rzecznictwa interesów
2. Lobbing a inne formy komunikowania
Lobbing jako forma komunikacji
Lobbing a informacja
Lobbing a perswazja i manipulacja
Lobbing a public relations
Lobbing a public affairs
Lobbing a government relations
3. Modele lobbingu
Amerykańskie korzenie lobbingu
Europejskie wzory lobbingu
Porównanie modeli
Lobbing amerykański a europejski - dwa odmienne wzory?
Załącznik
4. Lobbing - regulacje prawne i etyczne
Ustawowe regulacje lobbingu w Stanach Zjednoczonych
Regulacje w krajach członkowskich Unii Europejskiej
Regulacje lobbingu w instytucjach Unii Europejskiej
Regulacje środowiskowe w Wielkiej Brytanii i Francji
Regulacja działalności lobbingowej w Polsce
Załącznik I
Załącznik II
Załącznik III
5. Lobbysta jako nowy zawód
Dlaczego potrzebni są lobbyści?
Profesjonalizacja lobbingu na Zachodzie i w Polsce
Kim są profesjonalni lobbyści?
Zakres usług zawodowych lobbystów
Koszt usług lobbystycznych
6. Strategie i metody lobbingu
Lobbing ofensywny i defensywny
Lobbing bezpośredni i pośredni
Próba oceny metod
Załącznik I
Załącznik II
7. W poszukiwaniu polskiego modelu lobbingu
Postrzeganie lobbingu w Polsce
Kto w Polsce uprawia działalność lobbystyczną?
Kierunki rozwoju rzecznictwa interesów w Polsce
Załącznik I
Załącznik II
Załącznik III
Załącznik IV
8. Lobbing w Unii Europejskiej
Specyfika procesów decyzyjnych i struktura instytucjonalna w Unii Europejskiej
Styl europejskiego lobbingu
Polski lobbing w Brukseli
Załącznik I
Załącznik II
Aneks
Ustawa z 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
Krótki słownik lobbysty
Indeks
344 strony, miękka oprawa ze skrzydełkami